آشنایی با انواع سبک های معماری – ۲۰ سبک معماری شاخص جهان

با پمپاژ آب گرمتر و خنکتر از سطوح مختلف در سفرههای زیرزمینی، دما تنظیم میشود. عکس: ساختمان Suzlon One Earth تنها با استفاده از مواد بازیافتی و غیر سمی ساخته شده است. عکس: مارپیچ زیبای برج شانگهای و قبض برق نسبتاً کم آن دو چیزی است که باید ببیند. کاربری مسکونی برای ساختمانهایی صادر میشود که با هدف اسکان دائم یا موقت خانوار بناشده و شامل چندین اتاق، آشپزخانه و سرویس بهداشتی هستند، به عبارتی برای ساختمانی که جهت سکونت خانواده در نظر گرفتهشده است باید کاربری مسکونی با مجوز شهرداری اخذ شود. سایر ویژگیهای سبز شامل مبدل حرارتی در پشتبام است که هوای گرم را به سیستم خنککننده تبدیل میکند و تهویه طبیعی به این معنی است که ساکنان میتوانند بدون مزاحمت از سروصدای بیرون بخوابند. همچنین در نماهایی با ضریب تبادل حرارتی بالا، اولویت پارامترها برای کاهش مصرف انرژی کل به ترتیب با نصب سایه بان با عمق مناسب، افزودن عایق حرارتی و تعویض پنجره است. عکس: کارخانه تبدیل زباله به انرژی کپنهیل که همچنین یک مکان تفریحی است. عکس: برج مارکوپولو یکی از برجستهترین ساختمانهای هامبورگ است که در سواحل رود البه (Elbe) قرار گرفته است. این ساختمان هم نیروگاه است که برای تولید برق زباله را میسوزاند، و هم یک مرکز ورزشی است که یکی از بلندترین برجهای کوهنوردی جهان است.

این ویژگیها با استفاده از بارندگیهای فراوان سنگاپور برای آبیاری همه آن گیاهان از طریق سیستم قطرهای، بهصورت خود پایدار طراحی شدهاند. سرپرست اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: آزمون ورود به حرفه معماری (طراحی) روز پنج شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در هفت حوزه امتحانی استان اصفهان برگزار میشود. ایسنا/اصفهان رییس اداره راه و شهرسازی کاشان گفت: آزمون های نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسان و کاردانهای فنی ساختمان، تعیین صلاحیت معماران تجربی و کارشناسان ماده ۲۷ از روز چهارشنبه ۱۳ مرداد به مدت سه روز همزمان با سراسر کشور در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،در این دوره فقط برای مهندسان رشته معماری آزمون طراحی به صورت تشریحی برگزار میشودو از میان ۴۹۲ نفر داوطلب ثبت نامی، تعداد ۲۶۲ نفر خانم و ۲۳۰ نفر آقا میباشند.

استاندارد AISC در ویرایش چهاردهم خود، مفهوم طراحی مقاومت مجاز را معرفی کرد. وان سنترال پارک در مقایسه با یک ساختمان معمولی در اندازه خود، 25 درصد انرژی کمتری مصرف میکند. ازجمله ویژگیهای صرفهجویی در مصرف انرژی آن، پانلهای رنگارنگ و چشمنواز است که سایه را فراهم کرده و نور روز را بهاندازه لازم ذخیره میکند، از فرآیند تصفیه فاضلاب پشتیبانی میکند، سقفی است که آب باران را ذخیره میکند، و یک سری از توربینهای بادی عمودی دارد. ایسنا/اصفهان مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان رشته طراحی معماری با رعایت موازین بهداشتی در روز پنجشنبه ششم شهریور ماه خبر داد. مهندسی سازه گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستمهای سازهای به هدف تأمین باربری و ایجاد مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد. معماری معاصر ایران، دورهای از معماری ایرانی است که از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تا به امروز ادامه دارد. این سبک از نما به دو دسته­ی نئو کلاسیک ایرانی و کلاسیک رومی تقسیم می­شود. این نگاه ایدهآل گرا و تأثیرپذیری از معماری اروپا خلاقیتهای فضایی در معماری قاجار را نسبت به سبکهای قبلی معماری ایرانی افزایش داد و فضاها به گشایش و سبکی متنوع تر در قیاس با الگوهای قدیمی رسیدند.

ایسنا/اصفهان رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان از برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به کار رشته معماری در روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در این سایت architecture-pasargad شهر خبر داد. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، اعظم کیانمهر رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ثبتنام این دوره از آزمونها که از هفتم دی ماه آغاز شده، تا روز جمعه ۱۳ دی ادامه خواهد داشت. ستون ها در سازه های بتنی انواع مختلفی دارند . مهندسان ناظر وظیفه دارند بر عملیات اجرایی سازه هایی که تحت نظر آنها ساخته می شود، از لحاظ مطابقت با مشخصات موجود در پروانه، نقشه ها و محاسبات فنی که ضمیمه آن هاست، نظارت کنند و تخلفات را به شهرداری اعلام کنند. نمای بیرونی ساختمان میتواند از جنس آجر، سنگ، کامپوزیت یا سایر متریالهای موجود باشد. این طرح همچنین میزان نور طبیعی موجود را به حداکثر میرساند، که هزینههای روشنایی مصنوعی را کاهش میدهد. طرح نمونههای مرمت در دوره «نیوکلاسیسیسم» مشکل است، زیرا یا اصلاً کار مرمت صورت نگرفته یا مرمت آنچنان انجام شده که هیچ تفاوتی با اصل اثر ندارد و تمامی مراحل مطالعه و تحقیق توسط باستانشناسان صورت گرفته و برنامهریزی میشدهاست.

و هنگامیکه هوا اجازه میدهد، کنترلها میتوانند بهطور خودکار پنجرهها را قبل از طلوع آفتاب باز کنند تا هوای خنک بهعنوان شکلی از تهویه طبیعی به وجود آید. ساختمان پیکسل هنگامیکه یک دهه پیش افتتاح شد، اولین ساختمان اداری با میزان کربن تولیدی صفر در استرالیا بود که تمام انرژی و آب مورد نیاز خود را در محل تأمین میکرد. از عوامل دیگر گسترش معماری مدرن، آغاز ساخت و ساز شهرکهای و انبوهسازی مسکونی در سالهای دهه بیست و سی خورشیدی بود. بزرگترین هدف معماران این عصر تغییر روشهای سنتی ساخت و ساز به شیوههای روز دنیا و ترویج معماری مدرن در ایران رضاشاهی بود. به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی آراسته روز پنجشنبه اظهار داشت: با توجه به شمار داوطلبان و پیگیریها، برنامهریزی شد تا دانشگاه کاشان به عنوان یکی از محلهای حوزه برگزاری این آزمون در استان اصفهان تعیین شود. روز پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ نخستین گروه از داوطلبان آزمونهای نظام مهندسی در رشته معماری صلاحیت طراحی همزمان با سراسر کشور در شش حوزه امتحانی استان اصفهان به رقابت پرداختند که یک هزار و ۹۹۴ نفر در سطح استان اصفهان برای این آزمون ثبت نام کرده بودند.

ایسنا/اصفهان رییس اداره راه و شهرسازی کاشان گفت: آزمون نظام مهندسی برای ورود به حرفه مهندسان و کاردانهای فنی ساختمان و تعیین صلاحیت معماران تجربی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۳ و ۴ مهرماه در دانشگاه کاشان برگزار میشود. ذبیحیان گفت: آزمون ورود به حرفه مهندسی در رشته معماری به روش ترسیمی و همزمان با سراسر کشور امروز پنجشنبه ۲۳ تیرماه از ساعت ۸ صبح در دانشگاه زنجان برگزار شد. پلکان : برای نصب پلکان، به توصیه های متخصصین عمل کنید و پله ها را در جهت شمالی-جنوبی یا غربی – شرقی و یا، در پله های مارپیچی، در جهت عقربههای ساعت نصب کنید. انتهای بلوک ها زاویه دار هستند و تراس ها را از المان های مختلف محافظت می کنند.

برجهای آیندهنگر مجتمع مرکز تجارت جهانی بحرین با ارتفاع باورنکردنی 240 متر، بهمنظور بهرهبرداری از بادهای بیابانی ملل جزیره قرار دارند و سه توربین در پلهای آسمان بین برجها نصبشدهاند تا برق تولید کنند. یک پوست سفید شفاف که اطراف ساختمان پیچیده شده، فضایی از هوای تسخیرشده ایجاد میکند که بهعنوان تهویه طبیعی عمل میکند، هزینههای انرژی را کاهش میدهد و 270 عدد توربین بادی در نمای خارجی آن برق تولید میکنند. بنا بر گفته مجله معمار، زیر این سرگرمی زمستانی، سالانه 440،000 تن زباله بهوسیله کورههای بخار و توربین به برق تمیز و گرمایش برای 150000 خانه در آن نزدیکی تبدیل میشود. جای تعجب نیست که تأمینکننده توربین بادی سوزلون یک دفتر مرکزی سبز سطح بالا داشته باشد. عکس: ساختمان اج، دفتر مرکزی دیلویت (Deloitte)، یکی از سبزترین و هوشمندترین ساختمانهای اداری در جهان است. تین نیوز دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیهای از تمدید مجدد مهلت ثبتنام آزمونهای ورود به حرفه مهندسان تا دوشنبه ۲۶ اردیبهشت خبر داد.

هرقدر این طلاعات جمع آوری شده کاملتر باشد، مراحل بعدی بهتر پیش خواهد رفت. از ویژگی های جالب برج شانگهای این است که در هنگام باران، آب ها را جمع آوری کرده و برای مصارف گرمایش، تهویه هوا و فضاهای سبز استفاده می کنند. و سیاست این شرکت در استفاده از دستورالعمل های حاصل از بهترین تجربیات است. این طرح مطابق با استانداردهای دقیق تعیینشده توسط “سیاست جایگزینی چشمانداز” سنگاپور است، که مستلزم آن است که پروژههای جدید شامل فضای سبز عمومی برابر با هر فضای سبز برداشته شده برای ساخت ساختمان باشند. این برج که دارای گواهینامه پلاتین LEED است، دارای یک امتیاز مهم دیگر است که بهگونهای ساختهشده تا در برابر زلزلههای بزرگ مقاومت کند. شرکت های معماری زیادی در کشور ما وجود دارند که مهندسین آن فارغ التحصلان برتر رشته مهندسی معماری از بهترین دانشگاه های ایران و دنیا هستند، اما برای اینکه بهترین شرکت معماری را برای طراحی نقشه ساختمانی خود انتخاب کنیم نیاز است که اسامی دفاتر معماری تهران و سایر نقاط کشور را بدانیم؛ این مسئله نیازمند صرف وقت و بررسی همه جانبه ویژگی های یک شرکت معماری است، از این رو هلدینگ ساختمانی سپنتا تصمیم گرفته در قالب یک مقاله به معرفی بهترین شرکت های معماری ایران بپردازد و ویژگی هایی که سبب شده این شرکت ها جزو بهترین ها شوند را معرفی کند، پس تا انتها همراه ما باشید.

قاجاریان از طریق سفرنامهها، عکسها و کارت پستال با معماری اروپا آشنا شدند و از این رو ساختمانهای این دوره بدون آگاهی دقیق از قواعد سبکهای اروپایی ایجاد میشدند. توجه دقیق به صورت مساله و خواستههای مطرح شده در صفحه اول دفترچه و برنامهریزی مناسب برای تحقق آنها در چارچوب محدوده طراحی به نحوی که زمان مناسب برای طراحی و ترسیم را از دست ندهند. افزایش ضریب ایمنی در مرحله طراحی ساختمان، ارتباط مستقیمی با این امر دارد که مهندس طراح، برآورد دقیق و نزدیک به واقعیت از اجزای تشکیل دهنده ساختمان داشته باشد. از ویژگیهای طراحی پایدار آن میتوان به پانلهای خورشیدی بال مانند آن باقابلیت تنظیم اشاره کرد که به زیباییشناسی آیندهنگر ساختمان اضافه میکند و سیستم پمپاژ که آب سرد از کف خلیج گوانابارا در نزدیکی خود را در سیستم تهویه مطبوع خود استفاده میکند.

این ساختمان، به دلیل طراحی منحصربه فرد معماری آن، به عنوان هرم شیشه ای نیز معروف است. آنان مصالح جدید به ویژه بتن، فولاد و شیشه و روشهای نوآورانه در اجرای سازه را جایگزین روشهای پیشین کردند. بتن هوادهی شده ایرکلایت یا بتن سبک گازی، از جمله مصالح ساختمان سازی مدرن می باشد که این روزها در ساختمان سازی استفاده می شود. در سال ۱۳۱۹ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سه رشته، از جمله معماری، تأسیس شد. همچنین رعایت نكات مهمی از جمله عمق نورگيري فضاهاي اقامتي، اشراف و ابعاد حداقل نورگيرهاي مستقل و مشترك بين دو يا چند واحد و تامين تهويه و نور مناسب الزامي است و باید حداقلهای مشخصشده در مقررات ملي ساختمان در آنها رعایت شود. ۵-۳- مقررات اختصاصی تصرفها: در مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان مقررات اختصاصي تصرفها بيان شده است و رعايت اين نكات الزامي است. ۵-۱- ورودي: محل ورود به محدوده مالكيت و تعداد اين وروديها، عرض و ارتفاع ورودي (بستگي به اينكه ورودي كاربران يا خودرو باشد)، تامین حداقل فضاي مناسب در ورودي واحدهاي مسكوني و ورودي اصلي ساختمان، دسترسي مناسب براي كمتوانهاي جسمي نكاتي هستند که انطباق آنها با الزامات مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت تعيينكننده است.

پلکان – برای نصب پلکان، به توصیه های متخصصین عمل کنید و پله ها را در جهت شمالی-جنوبی یا غربی – شرقی و یا، در پله های مارپیچی، در جهت عقربه های ساعت نصب کنید. صندلی های مورد استفاده این فضا معمولا کشیده هستند. این کلیسا در سال ۲۰۱۹ به مدت ۱۵ ساعت در شعله های آتش سوخت که درنتیجه آن، آسیب جدی به قسمت های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد. اما یکی از مهم ترین عواملی که در ساختمان سازی تاثیر بسزایی دارد برآورد هزینه های ساخت است. به همین جهت شناخت خصوصیات افزودنی های بتن و همچنین اطلاع از قیمت و هزینه افزودنی های بتن برای انتخاب بهترین و مناسب ترین و کاربردی ترین افزودنی بتن در امر کار با بتن برای یک مهندس سازه امری مهم و ضروری است. با این حساب نمیتوان بیگدار به آب زد و به خصوص برای ساختمان های بلند باید از سیستم هسته مرکزی استفاده کرد تا ساختمان مقاوم سازی شود. آشپزخانه باید در موقعیتی قرار بگیرد که از نور مناسب و تهویه برخوردار باشند و در نزدیکی درب ورودی باشد. این طراحی از ساکنان در برابر آفتاب مستقیم محافظت میکنند و نیاز به تهویه هوای الکتریکی را خنثی میکند.

2. افراد مؤسس دفتر مهندسی باید دارای مشارکت نامه رسمی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی کشور بوده و بهطور مشترک و با مسؤولیت مشترک اقدام به تأسیس دفتر نموده و شرکاء تمام وقت از میان خود یک نفر را به عنوان مسؤول دفتر معرفی نمایند. ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: ۱۹۲ نفر از مهندسان رشته معماری ( صلاحیت طراحی ) در آزمون ورود به حرفه مهندسان مورخ ۲۳ تیرماه در زاهدان با همدیگر رقابت می کنند. نتیجه آن طراحی بسیار خلاقانهای است که دارای بالکنهای مخصوص و مسیر درختان و گیاهان دیگر است.