از مجموعه سخن معماران قدیمی تا معاصر ( 40 معمار )

در روش تحلیل دینامیكی غیر خطی ، پاسخ سازه با در نظر گرفتن رفتار غیر خطی مصالح و رفتار غیر خطی هندسی سازه محاسبه می شود . سازه فولادی پوسته ای نوعی از انواع سازه های فلزی است که با شکل هندسی ویژه اش شناخته می شود. از این نوع از انواع سازه های فولادی می توان جهت ساختمان های با ارتفاع زیاد مانند ساختمان های چند طبقه و آسمانخراش ها، ساختمان های صنعتی، انبار، ساختمان مسکونی و سازه های موقت استفاده کرد. سازه های فولادی دارای انواع متنوعی بوده و از انواع سازه های فلزی می توان به سازه قابی که با استفاده از تیرها و ستون ها ایجاد می شود، سازه شبکه ای که شامل سازه فولادی مشبک و گنبدی است، سازه از پیش تقویت شده، سازه خرپا که با استفاده از میلگرد و اجزاء مثلثی شکل ایجاد می شود، سازه طاقی شکل، پل کمانی شکل، پل تیری، پل کابلی، پل معلق و پل خرپایی اشاره کرد.

در زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمدهاست مانند: «والادگر»، «راز»، «رازیگر»، «دیسا»، «زاو»، «زاویل»، «دزار»، «بانی کار» و «مهراز». عرشه های چوبی از یک مسیر ملایم به شکل S، برای “ایجاد یک مقصد مرموز ” پیروی می کنند و عرض آن بین شش تا ۱۳ متر متغیر است. تحلیل و طراحی سازه ها معمولا با نرم افزارهای SAP2000 و ETABS و SAFE انجام شده و نقشه های شاپ در Tekla Structuresو ترسیم نقشهها در دو حالت به صورت BIM در REVIT و یا AUTOCAD ترسیم می شود . به بیان ساده، سازه فولادی پوسته ای سازه ای با حجم فضایی مانند کره یا استوانه است که برای ساخت سیلوها و مخازن نگه داری سیالات در کارخانه ها و… از آنجایی که این ساختمان به سفارش اسقف اعظم روم ساخته شد, انتخاب یک یهودی (ریچارد مایر) به عنوان طراح برای کار با واتیکان در آن زمان به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده بود. به همین جهت هنگام بررسی معیارهای پذیرش نتایج حاصل از تحلیل خطی برای سازه هایی كه هنگام زلزله رفتار غیر خطی دارند، اصلاح می گردد. با افزودن این پسماند (به ترکیبات گچ و خاک) در دیوارهای داخلی، بستری مناسب برای جوانه زدن و رشد بذر گندم ایجاد می شد.

ورقه های پهن عرشه های فولادی نیز می توانند برای پوشاندن سطح فوقانی سازه فولادی قابی استفاده شوند. ساختمان اداری سبز علاوه بر مزایایی که برای محیط زیست دارد. بر روی دیوارهایی که کار قرار دادن مصالح در آنها به اتمام رسیده باشد، بتنپاشی صورت میگیرد. در این روش، بار جانبی ناشی از زلزله، استاتیكی و به تدریج بصورت فزاینده به سازه اعمال می شود تا آنجا كه تغییر مكان در یك نقطه خاص (نقطه كنترل)، تحت اثر بار جانبی، به مقدار مشخصی (تغییر مكان هدف) برسد و یا سازه فرو ریزد. اج، یک ساختمان سبک، روشن و کنترل شده با یک دهلیز بزرگ بهعنوان هسته آن است که هدف معماری آن خلق محیطی بصری، راحت و سازنده برای کارکنانی است که میخواهند الهامبخش طراحی پایدار ساختمان در جهان باشند. مجله مهندسی ساختمان و علوم مسکن در راستای وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف ایجاد زمینه های لازم جهت برداشتن گام های توسعه ای در مقوله ساختمان و علوم مسکن و ارتقای کیفیت ساخت و ساز و همچنین اطلاع رسانی از طریق انتشار پژوهش های انجام شده در کلیه موضوعات مرتبط می باشد.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت سازه cft، قیمت آهن و انواع مقاطع فولادی، با شرکت آیرومارت در ارتباط باشید. اما آنچه مسلم است این افزایش قیمت ها در کشور ما باید با لحاظ کردن تمامی جوانب و شرایط اقتصادی کشور و مردم صورت پذیرد. مهمترین این تغییرات، استفاده از بتن بود که امکانات بیسابقهای از لحاظ سازه و زیباییشناسی در اختیار معماران ایرانی گذاشت. هم چنین مجری پروژه موظف است از مهندسان رشتههای دیگر ساختمان، کاردان های فنی، معماران تجربی، کارگران و استاد کاران و هم چنین عوامل فنی ماهر در اجرای پروژه استفاده کند، هم چنین مصالح مورد استفاده توسط مجری ساختمان باید مصالح مطابق مشخصات فنی نقشهها باشد. یکی از دغدغه های همیشگی معماران پیوند ساختمان ها با طبیعت و فضای سبز در بستر زندگی شهرنشینی امروز بوده است. لازم به ذکر است با توجه به عنوان مجله مهندسی ساختمان و علوم مسکن، کمبود مجلات با این موضوع و علاقه­مندان زیاد به این مطالب، این مجله می­تواند بستر مناسبی را برای انتشار و ارایه مقالات و کارهای پژوهشی در این زمینه فراهم نماید و از این جهت انتشار این مجله ضرورت می­نماید.

ایده­ ی اصلی طراحی ساختمان اداری شرکت ونوس شیشه، استفاده از شیشه به عنوان عنصری مهم، تأثیرگذار و شکل دهنده در تمامی بخش های این پروژه است که دفتر معماری “رنا دیزاین ” به سرپرستی رضا نجفیان با این ایده ی منحصر به فرد خود توانسته رتبه اول جایزه معماری داخلی ایران در بخش اداری، برگزار کننده فصلنامه معماری و ساختمان، سال 1395 و همچنین تقدیر ویژه جایزه معمار در بخش بازسازی، سال 1395 را از آن خود سایت architecture-pasargad کند. بارگذاری سازه مطابق با مبحث ششم ویرایش ۹۲ و استاندارد ۲۸۰۰ ویرایش چهارم انجام می گردد.اسکلت فلزی و کلیه اتصالات سازه به صورت دستی یا نرم افزاری و بر اساس الزامات طرح لرزه ای مبحث دهم ویرایش ۹۲ طراحی می شود.خیز جانبی و قائم سازه برای بارهای مختلف بر اساس استاندارد EuroCode 3 کنترل گردیده و حداکثر طول سازه به جهت لزوم تعبیه درز انبساط بر اساس AISC360 کنترل می گردد.استاندارد ACI318 و همچنین آئیننامه بتن ایران، مبحث ۹ برای طراحی فنداسیون استفاده میشوند. حالت حدی حالتی است که اگر تمام یا بخشی از سازه به آن برسد قادر به انجام وظایف خود نباشد و از حیز انتفاع خارج گردد و مطابق مقررات ملی ساختمان مبحث دهم سازه باید به نحوی باشد که تحت شرایط بارگذاری محتمل به هیچ یک از حالت های حد مقاومت و حالت بهره برداری نرسد برای مثال بارهای مرده ساختمان احتمال کمی برای آن منظور می گردد که با واقعیت مغایرت داشته باشد در حالیکه بار زنده پیش بینی شده برای ساختمان می تواند از محدوده تغییرات بیشتری برخوردار باشد که به تبع آن از ضریب بار بزرگتری برخوردار می گردد این ضرایب بار با توجه به مقررات ملی ساختمان مبحث ششم تعیین میگردد و دسته دوم ضرایب ایمنی از طریق کاهش مقاومت می باشد و مقدار آنها با توجه به دقت تیوری مورد استفاده در ضوابط طراحی تغییرات احتمالی مشخصات مصالح و ابعاد مقطع تعیین می گردد.

مجتمع های مسکونی را میتوان یکی از پر کاربرد ترین بحث های موجود در معماری دانست که دانشجویان عزیز باید در طرح ۵ معماری دست به طراحی و عرضه ان به کلاس های درس بزنند . وظایف خود را به طور کامل انجام دهد و پس از رسیدن به هریک از آنها قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود ، به عبارتی دیگر چنانچه حالت های بهره برداری مانند ارتعاش ، خیز ، دوام حفظ ظاهر مدنظر باشد طراحی حالت بهره برداری ملاک عمل می باشد . در ادامه، طراحی سازه های فولادی در این نرم افزارها را به طور خلاصه مورد بررسی قرار میدهیم. چنانچه تحت اثر بار وارده، سازه به طور خطی رفتار كند، نیروهای بدست آمده برای اعضای سازه نیز نزدیك به مقادیر پیش بینی شده هنگام زلزله خواهند بود ، ولی اگر سازه رفتار غیر خطی داشته باشد ، نیروهای محاسبه شده از این طریق بیش از مقادیرجاری شدن مصالح خواهند بود. این اسکلت از ستون های فولادی عمودی و تیرهای افقی I شکل که به صورت شبکه های مستطیلی ساخته شده اند تشکیل می شود. کار این شبکه های مستطیلی پشتیبانی از طبقات، سقف و دیوارها که همگی متصل به آن اسکلت هستند، خواهد بود.

در این نوع سازه اجزا به گونهای کنار هم قرار گرفته اند که ترکیب کلی به مثابه یک شی واحد عمل کند. طراحي معماري به عملکرد یک معمار در برنامه ریزی، طراحی فرم یا ظاهر سازه و فضا سازی اشاره دارد. خرپاها عموماً شامل 5 واحد مثلثی شکل یا بیشتر هستند. تیم معماران در طراحی این پروژه شمال شرقی و شامل غربی این مجتمع مسکونی را مرتفع تر نسبت به ضلع جنوبی طراحی نموده اند. برای آشنایی بیشتر می توان به دستور العمل بهسازی لرزه ای ساختمان های موجود یا دستور العمل FEMA356 یا ATC40 مراجعه كرد. مهندس ناظر پس از ارجاع اولیه کار از سوی سازمان، لازم است نسبت به بررسی سوابق و مستندات موجود پروژه اقدام نماید.

همچنین گروه مهندسی سازه در اكثر فعالیتهای اثرگذار در توسعه دانشبنیان كشور نقش بسزایی را ایفا كرده كه از آن جمله میتوان به مشاركت فعال آن در تهیه و تدوین استانداردها، ضوابط، مقررات ملی ساختمان و دستورالعملهای تخصصی ذیربط و سایر فعالیتهای مشابه اشاره کرده است. یكی از اساسیترین فعالیتهای دانشبنیان، تعلیم و تربیت نیروهای متخصصی است كه ضمن دارا بودن سجایای اخلاقی و تعهدی، درزمینه تخصصی خویش برای پیشرفت و آبادانی كشور باوری عمیق و خوداتکا داشته باشند. من برای نشاط کثیف بیش از وحدت آشکار هستم. « سازههای بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به آنکه بحث ما در مورد سازههای عادی کمتر از 6 طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. 2 ـ زمان تناوب ارتعاشات سازه در هر مود در طول زلزله ثابت است .در این روش ، مشابه روش تحلیل استاتیكی خطی، پاسخ سازه در زلزله سطح خطر مورد نظر در ضرایبی ضرب می شود تا حداكثر تغییر شكل سازه با آنچه كه در زلزله پیش بینی می شود مطابقت داشته باشد.

در این میان برخی از صاحب نظران با اشاره به ارتباط بین «ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو دریافت ۵ درصد حق نظارت واریزی به حساب سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و پرداخت آن به مهندسان ناظر» با «تعرفه خدمات نظام مهندسی» بر این باورند که اجرای این مصوبه اگر درنهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده هزینه نظارت شود، مصوبه بسیار خوب و قابل قبولی است و می تواند به کاهش قیمت تمام شده مسکن بینجامد. Khan Academy (به انگلیسی). آنچه که در طول پیشرفت علم مهندسی و روشهای اجرایی دارای اهمیت ویژه ای است، توجه به امر کنترل کیفی روشهای طراحی و ساخت است. این نشریه به منظور پوشش دادن مطالب مرتبط با فناوری بتن، مصالح و فرآورده های راه و ساختمان، سازه و ابنیه فنی، ژئوتکنیک، انرژی، آتش، معماری، سیستم های ساختمانی، شهرسازی، زلزله شناسی مهندسی و مهندسی زلزله و کاهش خطرپذیری مخاطرات طبیعی شروع به کار نموده است و مطالب و مقالات حائز اهمیت در مهندسی ساختمان، مقوله های مسکن و معماری و شهرسازی را شامل می­شود. به همین جهت هنگام بررسی معیارهای پذیرش در نتایج حاصل از تحلیل خطی برای سازه هایی كه هنگام زلزله رفتار غیر خطی دارند، اصلاح می گردد.

بخش اول مربوط به افزایش قیمت تمام شده و درنهایت افزایش قیمت فروش مسکن از سوی سازندگان مسکن است. این رشته یکی از مهم ترین و اساسی ترین رشته های تحصیلی است که دانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه اول می توانند با ورود به دبیرستان های فنی حرفه ای در آن به تحصیل بپردازند. از جمله امور مرتبط با قوسهای ساختمان در گذشته، اکرام افراد درون ساختمان است، همانطور که درگاه ورودی منازل با نوعی عقبنشینی و آغوش بازکردن افراد را به خود دعوت میکرده است، سقف ساختمان نیز با قوسی که به خود میداده است بهنوعی افراد داخل خود را اکرام و احترام میکرده است.

از ویژگی های انواع سازه های فولادی می توان به استحکام بسیار زیاد در برابر کشش و فشار، عمر طولانی، قابلیت مقاوم سازی بیشتر و تعویض راحت تر، انتقال فشار لرزه ای کمتر به ساختمان هنگام زلزله، نصب آسان، قابلیت از پیش ساخته شدن، خاصیت ارتجاعی و کیفیت یکنواخت انواع سازه های فولادی اشاره کرد. بر پایه این گزارش، البته نباید فراموش کرد که در دیگر کشورها هزینه خدمات مهندسی بالاتر از کشور ما است و با احتساب این موضوع مهندسان هم شاید این حق را داشته باشند که خواستار افزایش تعرفه خدمات مهندسی باشند. چون به هر حال آن 5 درصدی که به حساب سازمان های نظام مهندسی واریز می شود، از جیب مردم و مالکان هزینه می شود.

مقاومت کافی و شکل پذیری مورد نیاز را دارا باشد و به عبارت ساده تر چنانچه طراحی اعضا و اتصالات آن مدنظر باشد تا زمان رسیدن به حالت حدی ویژگی های خود را حفظ نماید. کنترل معیارهای طراحی حالتهای حدی بهرهبرداری با استفاده از این نوع تحلیل مجاز نیست. طراحی سازه های فولادی با توجه به انتخاب نوع مقطع ، روش ساخت، روش بهرهبرداری و محل ساخت ساختمان ، خصوصیات و ویژگیهای متنوعی برای ساخت اسکلت باربر یک ساختمان به وجود میآورد. در این نوع ساختار نیروهای خارجی و واکنش ها به این نیروها، فقط در ناحیه مفصل ها اعمال می شوند و منجر به ایجاد نیرو در اجزای کششی یا فشاری می شوند. اجزای فولادی آنگاه که با شکل و قاعده خاصی کنار یکدیگر قرار می گیرند، برحسب قابلیت های خود کاربردهای مختلفی پیدا می کنند.