انواع نمای ساختمان به همراه عکس های با کیفیت [+نکات اجرایی]

ساختمان شش طبقه دارای یک پارکینگ کوچک در طبقه همکف و یک آپارتمان در هر یک از طبقه های فوق است. یک شرکت تولید کننده ماکارونی برای دفتر مرکزی خود، ساختمانی نیمه ساخته و در حال احداثی را خریداری کرده بود که شامل هفت طبقه اداری و یک طبقه تجاری بود. طبقه همکف شامل یک پارکینگ و قسمت مربوط به سرایدار است، درحالی که دوطبقه دیگر دارای فضاهای مشترک هستند که شامل آشپزخانه، اتاق غذاخوری و فضای نشیمن در طبقه اول و یک اتاق تلویزیون و آشپزخانه کوچک تر در طبقه دوم می باشد. در کنار اجرای یک طراحی زیبا، نورپردازی نما نیز می تواند به زیبایی هرچه تمام تر نمای ساختمان کمک کند. فضای بازی که مختص راه پله در نظر گرفته شده دید کلی را بین سه طبقه امکان پذیر کرده و بین کف ها ارتباط بصری ایجاد می کند. نمای طبقه همکف و بخشی از طبقه اول به مثابه نمای پایه ساختمان محسوب میشود. نورپردازی در طراحی نمای کلاسیک بسیار مهم است و باعث شکوه و تجمل نما می­شود. از جمله عایق هایی که برای این نما استفاده می شوند فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می باشند.

AbCT سنگ هایی را در اطراف هر طبقه از آپارتمان شماره یک که دارای پنج طبقه است، قرار داده. دو اتاق خواب در کنار سالن ورودی و یک گاراژ در طبقه بالاتر قرار دارند، درحالی که سالن، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری در طبقه زیرین قرار دارند. این معماران توضیح دادند: ” برای آنکه نور خورشید در فضای اصلی زندگی بیشتر شود، ما قسمت های خصوصی ساختمان را در بخش عقبی ساختمان قراردادیم و قسمت هایی از خانه را که فضای مشترک هستند در امتداد نمای اصلی آن که رو به جنوب غربی قرار دارد، قراردادیم “. شرکت مهندسی نکست آفیس – یکی از نیرومندترین شرکت های جدیدالتأسیس و نوظهور در پایتخت ایران – این خانه خصوصی را طراحی کرده است.

ورودی اصلی این اقامتگاه در طبقه فوقانی قرار دارد که یک جاده دسترسی از کنار تپه عبور می کند، اما از طریق پله های واقع در قسمت های پایین تر سایت نیز می توان به آن دسترسی داشت. استخر شنا دورتادور پله در پشت پنجره ای در پایین ترین طبقه ساختمان، در کنار سونا و یک فضای بار قرارگرفته است. سه غلاف موجود در این سازه دارای یک اتاق صبحانه در طبقه اول، یک اتاق میهمان در طبقه دوم و یک دفتر کار در طبقه سوم است. این سبک از نیمه دوم قرن هجدهم تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی در اروپا رواج داشت.

عراقیان که تازه ۲۶ سال داشت در هنگام طراحی این پل توضیح داد: “از همان ابتدا، مفهوم این طراحی ایجاد یک ساختار فضایی بزرگ بود تا بتواند یک فضای معماری را ایجاد کند، درعین حال هم زمان به صورت یک سازه نیز عمل کند. ” وی ادامه داد: “ما برای حل این مشکل به ایده ای رسیدیم که ازاین قرار می باشد، فضای سبز از سطح خیابان تا نمای شمالی و پشت بام بردیم و دوباره به سمت نمای جنوبی آوردیم و در آخر دوباره این باغچه را به حیاط متصل نمودیم. ورودی اصلی بنا در حجم استوانه ای شکلی که در جنوب شرق ساختمان و در ترازس حدود یک و نیم متر بالاتر از تراز پیادهرو قرار دارد، جای گرفته است. به کارگیری مصالح گوناگون و متنوعی نظیر سنگ گرانیت خاکستری، سنگ های ازاره به ارتفاع 20/1متر از گرانیت سیاه( در طبقه همکف)، شیشه های دوجداره آبی و اجرای لبه های دست انداز بام، قابهای پنجره و حتی گنبد بام، با ورقهای مسی کالبد بنا را نسبت به بناهای مجاور متفاوت کرده است. معمار این مجموعه علاوه بر حفظ درختان و تطبیق بنا با آن ها فضاهای زیبایی را نیز در حیاط مجموعه ایجاد کرده است که علاوه بر چشم انداز بی نظیری که فراهم آورده، محیطی مناسب برای زمان استراحت و آرامش ساکنین به وجود آورده است.

ساختمان مسکونی اندرزگو توسط دفتر آینه برای محلی در نزدیکی بلوار اندرزگو منطقه ای پرجنب وجوش و بانشاط در شمال پایتخت ایران طراحی شده است. معمار استودیوی LP2، محسن کاظمیان فرد، ساختمان هفت طبقه مرتفعی را در سعادت آباد، محله ای در شمال غربی پایتخت ایران طراحی کرده است که روزبه روز پرجمعیت تر می شود. دکوراسیون و کرکره های چوبی از ویژگی های محبوب ساختمان های جدید در ایران است که شیوه های سنتی کنترل گرما و نور را با استفاده از روش های نوین ارائه می دهد. کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکی از منابع آزمون نظام مهندسی می باشد. کارشناسانی که در سازمان نظام مهندسی مشغول به کار هستند از طریق آزمون گزینش شده و بعد از این که پروانه اشتغال به کار را دریافت نمودند همکاری خود را با این سازمان آغاز می کنند. مجری ساختمان مسئولیت کنترل صحت انجام کلیه عملیات اجرای ساختمان را برعهده دارد و در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، و نقشه های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت نمایند. امروزه، این قلمرو، از شهرسازی گرفته تا معماری و طراحی صنعتی، تحت کنترل معماران است.

قوانین منطقه بندی محلی، مانع افزودن بالکن ها در قسمت جلوی ساختمان شده است، بنابراین معماران به جای آن، عقب نشینی هایی را که با شیشه پوشانده شده (پاسیو) در هر آپارتمان قراردادند که تراس های داخلی را ایجاد کنند که نور و تهویه را وارد فضاهای سایت architecture-pasargad نشیمن می کند. بسیاری از کسانی که مالک یک زمین هستند، به دلیل آن که همواره از وارد شدن به مراحل ساخت و ساز ترسهای مبهمی دارند، هیچگاه به فکر ساخت یک ساختمان در زمینشان نمیافتند. آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که مراحل ساخت یک ساختمان به چه ترتیبی می باشد و یک زمین خالی چگونه تبدیل به یک ساختمان تجهیز می شود؟ BIM یک متود و یا یک فرآیند برای طراحی و ساخت ساز در رشتههای عمران و معماری است که بسیاری از افراد که با BIM آشنایی ندارند فکر می کنند مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM یک نرمافزار مانند نرمافزارهای مورد استفاده این حوزه است اما اشتباه نکنید مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM یک نرمافزار نیست و به یک فرآیند و پلت فرم هوشمند است که برای پروژههای معماری، عمرانی، و تاسیساتی و حتی در خصوص اجرا و نگهداری و تخریب ساختمان توسط نرمافزارهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

فضای اصلی نشیمن برای ایجاد فضایی سینمایی مانند، از پنجره های جلوی آن رو به تلویزیونی بزرگ قرارگرفته است و یک شومینه فرورفته در امتداد دیواره جانبی دارد. کرکره های چوبی موجود در این ساختمان اداری طراحی شده توسط LP2 می چرخند و توسط بالکن های و بازشوهای فرورفته تکمیل می شوند. برخی از این بالکن ها ازنظر اندازه متفاوت هستند و برخی با یکدیگر همپوشانی دارند. این پل، پارک آب وآتش و پارک طالقانی در تهران را از روی یک بزرگراه شلوغ به یکدیگر متصل می کند. طبقات اول تا چهاردهم، با الگوهای مشابهی، طراحی شده اند.پلان همسان طبقات ، از ترکیب دو مربع به اصلاح ۲۱ متر که محورهای اصلی آنان چرخشی معادل ۴۵ درجه نسبت به یکدیگر دارند تشکیل شده است. استودیوی CAAT گفت: “هدف اصلی این طراحی اصلاح یک نوع از گونه شناختی ساختمان های مسکونی در این منطقه بود که در آن شیوه زندگی و طبقه اجتماعی جمعیت در نظر گرفته می شد. علاوه بر این، فضایی برای استقرار شعبه ای از بانک در طبقه همکف در نظر گرفته شده است . علاوه بر این، فولاد به ما این امکان را می داد تا دقیق تر باشیم.

این دو برج قرار بود با دو پل شیشهای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند. این پل در حال حاضر بزرگ ترین پل عابر پیاده در ایران است که پارک آب وآتش را از غرب به پارک طالقانی در شرق، از روی بزرگراه به هم متصل می کند. صنعت ساختمان سازی در ایران باید بتواند به حقوق هر دو گروه از شهروندان احترام بگذارد. این بلوک آپارتمانی مسکونی منحصربه فرد در محلات و با به کارگیری ضایعات سنگی در بافت شهری، توسط گروه معماری Collective Terrain طراحی شده است. پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران میزبان گروه آموزشی معماری است. نمای رو به خیابان شامل بلوک های سنگی با رنگ روشن بوده و دارای شبکه ای از پنجره های فرورفته است که توسط تخته های چوبی با لبه های موج دار پوشانده شده است.

بعد از اینکه یک شرکت معماری از فیلتر خدمات و ویژگی هایی که معرفی شد با موفقیت عبور کرد، میتوان گفت با یک شرکت یا دفتر معماری خوب روربرو هستید، در این قسمت تصمیم داریم به معرفی بهترین و معروف ترین شرکت های معماری در تهران که همگی درکار خود بهترین بوده و همه ویژگی های یک شرکت معماری خوب را دارند، به شما معرفی کنیم. انجام نازک کاری های داخلی بلافاصله بعد از سیم کشی اولیه و نصب روکش اولیه به دیوارهای داخلی انجام می شود. به طور کلی امکان رنگ کردن آجر نما وجود ندارد ولی در برخی از شهرها با توجه به بافت شهری از آجر های رنگی به رنگ کرم و بژ استفاده می کنند. همچنین عناصری مانند پنجره ها، بازشوهای در، متریال کاربردی، سبک طراحی، افزودن گیاهان طبیعی و همچنین جزئیات و تزئینات از مواردی است که در طراحی نما باید با یکدیگر در تناسب باشند. کاظمیان فرد با ایجاد یک ملک تجاری که شامل مغازه ها، دفاتر و پارکینگ است، نمایه ای را طراحی کرد که انواع مواد و مصالح، بازشوها و سطوح شفاف را در هم می آمیزند. در این آسمان خراش، رستوران ها، ادارات و آپارتمان های لوکسی ساخته شده است و بین طبقات ۶۸ تا ۷۲ آن، رصدکده ای با چشم انداز ۳۶۰ درجه از لندن قرار دارد.

این معماران گفتند: “هدف ما از ادغام طبیعت بازندگی بشر باعث شده است که با توزیع عمودی فضاهای کاربردی، اراضی کمتری برای ساخت این سازه اشغال شود و ازاین رو بخش بیشتری از زمین را برای محوطه سازی اختصاص دهیم. آن ها گفتند: “ما یک پوسته چوبی متحرکی را ایجاد کردیم، بر روی آن برش هایی وجود دارد که با نمای سنگی هماهنگ هستند. پنجره های کوچک توسط باران گیرهای سنگی مثلثی شکل محافظت می شوند و پنجره های بزرگ تر دارای کرکره های چوبی هستند که به ساکنان اجازه می دهد میزان نور و دما را تنظیم کنند. در پی برداشته شدن تحریم های اقتصادی بین المللی، معماری نوآورانه معاصر در ایران رونق گرفته است، نمونه های اخیر آن، شامل یک ساختمان آپارتمانی در تهران با نمای چوبی تخته سنگی که توسط قاب های پنجره ای منقطع شده و یک خانه شخصی متشکل از سه حجم انباشته با زاویه دید متفاوت، می باشد. بهعنوانمثال، ساخت دفتر مرکزی بزرگ شرکت در یکی از 10 شهر بزرگ ایران هزینه بیشتری نسبت به ساخت یک دفتر کارخانه کوچک در حومه شهر دارد. پس از اتمام ساخت اسکلت در صفر تا صد ساختمان سازی، به ساخت سقف یا اصطلاحا طاق زنی انجام میشود.

ــ مأموریت اصلی سازمان نظام مهندسی بنا بر قانونی که در سال ۱۳۷۴ در مجلس مصوب، تدوین و بیان شده و بنا بر آن و نیز آییننامهها و مقررات ملی ساختمان، نقش سازمان نظام مهندسی در دو بخش جدا شده و از تیتر قانون هم میتوان به آن دست پیدا کرد؛ یکی نظام مهندسی و دیگری کنترل ساختمان است. ناگفته نماند که حضور بازرسان سازمان نظام مهندسی در یک سال و اندی گذشته، بسیار اثرگذار بوده و بنا بر آمار سازمان آتشنشانی، گویا شاید بیش از ۵۰ درصد ما کاهش عوارض و ریزش گودبرداری داشتیم. در صورتی که سطح این و کامپوزیت ها آلوده شود به کمک افرادی که متخصص در این زمینه هستند می توان به شستشوی نما پرداخت بر اساس ضوابط استفاده از نمای آلومینیومی و کامپوزیت ۲۰ درصد سطح کلیه نمای ساختمان مشرف به معابر مجاز است. هدف در طراحی ایجاد ارتباط بیشتر بین ساختمان و شهر در جهت درک چند بعدی ساختمان از نقاط مختلف شهر بود به گونه ای که به زوایای مختلف دید انسان از شهر احترام گذارده شود و بتوان یک کیفیت چند بعدی را در ارتباط بین ناظر و ساختمان ایجاد کرد بر اساس این خواسته ابتدا شبکه هندسی منظمی از تحلیل شهر به وجود آمد و سپس شبکه بر اساس دیدهای شهری بر اساس هندسه ای که حداکثر دید چند بعدی را در شهر بتواند خلق کند، شکل گرفت و در مرحله ی بعد هندسه منظمی کل حجم را شکل داد که در سازماندهی درونی فضاها نیز کشیده شد.

مدرنیسم و پست-مدرنیسم توسط افرادی در تخصص معماری مورد نقد قرار گرفتهاند، با این نگرش که معماری موفق اهداف فردی زیبایی شناختی، فلسفی یا شخصی نیست، بلکه هدف آن باید برطرف کردن نیازهای روزانه افراد باشد و باید از فناوری برای بهبود شرایط زندگی در آن استفاده شود. در طبقه شانزدهم سالن چند منظوره و بخشی از فضاهای مربوط به عملکردهای تاسیساتی از جمله اتاق های هواساز و مانند ان، قرار دارند . با طراحی و اجرای گنبد بر روی بام،علاوه بر برطرف ساختن ناهمگونی ناشی از قرارگیری عناصر تاسیساتی بر بام، ساختمان نسبت به بافت پیرامونی متمایز شده است . با این همه نباید خواست اجتماع را به دیدهٔ یک مانع در برابر اهداف هنرمندانهٔ معمار نگریست. آیین نامه های اجرایی و دستور العمل های تعیین شده برای سازه سنتی همه تجربی هستند. LOD میزان دقت، جزئیات و وضوح مدلسازی را برای متخصصان و طراحان در طراحی و ساخت تعیین میکنند و بر اساس میزان اطلاعات ارائه شده و اطمینان پذیری برای اجرا و دقت مدلسازی شامل مراحل متعدد و مختلفی است که در 5 سطح استاندارد دسته بندی میشود و به پیمانکاران و مجریان، تمامی نکات و اطلاعات لازم برای اجرا را ارائه میدهد.