دریچه های زیر فن کوئل و شیر آلات موسسه فنی مختاری

ضخامت ورق درب دریچه زیر فن کویل معمولا یک میلیمتر است ولی بنا به بزرگیِ ابعاد، امکانِ استفاده از ورق ضخیم تر نیز وجود خواهد داشت. برای ساخت دریچه زیر فن کویل از دو نوع فریم ۳ و ۵ سانتی می‌توان استفاده کرد. بدنه‌ی دریچه زیر فن کویل به وسیله رنگ کوره‌ای پودری استاتیک، در رنگ های مختلف،متناسب با رنگ فضای محیط(سفید،کرم،مشکی،قهوه‌ای و…) پوشش داده می‌گردد.

دریچه اتاق عمل سوراخ دار

اما سیستم فن کویل نیز به مانند دیگر تجهیزات مکانیکی نیازمند تعمیر و نگهداری توسط متخصصین بوده و جهت جانمایی محل قرارگیری آن باید از دریچه فن کویل استفاده شود. در واقع دریچه زیر فن کویل وظیفه تامین هوای برگشتی بیشتر برای دستگاه اصلی را تامین کرده و در زمان نیاز امکان دسترسی به تعمیرکاران جهت سرویس دوره‌ای، تعمیر و نگهداری تجهیزات اصلی را خواهد داد. معیار چهارمی که بر قیمت دریچه های بازدید زیر فن کویل تاثیر می گذارد مدل آن هاست. قیمت هر کدام از مدل های دریچه های زیر فن کویل اعم از گریل معمولی، خطی، مشبک، سقفی و… با دیگر انواع متفاوت است. یکی از گران ترین مدل های دریچه ها مدل گل سقفی می باشد که نیاز به طراحی حرفه ای تری در مقایسه با دیگر مدل ها دارد.

دریچه زیر فن کویل خطی طرح اسلوت

ضخامت ورق درب دریچه زیر فن کویل به صورت کاملا استاندارد است و بنا به بزرگیِ ابعاد، امکانِ استفاده از ورق ضخیم تر نیز وجود دارد. این نوع دریچه بازدید از فن کویل هایی که هوای برگشت را از طریق داکت هوا از فضای محیط اطراف تامین می کنند را ممکن می سازد . برای ساخت این دریچه زیر فن کویل ابتدا طرح مورد نظر را به صورت صفر به صفر اندازه گیری می کنیم. پروفیل فریم دریچه زیر فن کویل باید نیم سانت از هر سمت کوچکتر از اندازه حفره مورد نظر باشد.

دریچه فن کویل با درب بازدید

فن کویل (فن کوئل)، دارای یک فن، کویل های گرماساز و سرماساز، فیلتر هوا، شیر(فلکه)، شیر هواگیری می باشد. با روشن شدن فن هوا به داخل کشیده شده و با برخورد به لوله های آب گرم و سرد هوا به بیرون می دمد و محیطی گرم یا سرد فراهم می کند. آب گرم با دیگ بخار و آب سرد با چیلر که در موتورخانه قرار دارند فراهم می شوند و توسط لوله به کویل ها می رسند.

اندازه این دریچه ها ارتباط مستقیم با توان خنک کننده ها دارند و هرچه دستگاه بزرگتر باشد دریچه نیز بزرگتر میشود. یکی از قدیمی ترین دریچه های زیر فن کویل یا دریچه های زیر دستگاهی دریچه های زیر فن کویل پانچی می باشد. این دریچه ها به دو صورت وزنه ای و با قفل و لولا در بازار موجود می باشد. در کلیه مکانهایی که در آنها از فن کویل های سقفی و یا کانالی استفاده میشود. یکی از معایب دریچه های با قفل و لولا این است که در زمان سرویس درب داخل سالن یا اتاق کاملا باز است و اگر کیفیت مناسبی لولا نداشته باشد یا خوب پرچ نشده باشند باعث می شود تا بعد از مدتی درب از رگلاژ در آمده وخوب بسته نشود. ولی دریچه کشویی یا وزنی این امکان را به سرویسکار می دهد تا درب را باز کرده و کنار بگذارد و بعد سرویس مجدداً درب را در جای خود جاسازی کند.

درب دریچه زیر فن کویل خطی از جنس آلومینیوم است و با توجه به شیاری که نسبت به ابعاد بازشو سقف در نظر گرفته می شود یک دریچه با عرض حدود ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر و طول مشخص شده دستگاه جهت مکش بر روی این درب ایجاد می گردد. این مکش می تواند از نوع خطی سی درجه و یا خطی صفر درجه و یا حتی اسلوت باشد. در مواقع خاص بسته به نظر مشتری شرکت پخش نیرو این امکان را فراهم می آورد تا پشت دریچه یک توری آلومینیومی نصب گردد تا هم دید داخل دریچه کمتر شود و هم اینکه از عبور گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری شود.

بر روی دریچه بازدید فن کوئل شیارهایی وجود دارد که این شیارها باعث شده هوا به راحتی خارج شود و در عملکرد دستگاه اختلالی ایجاد نشود. ابعاد داخل به داخل نیز یکی از عوامل موثر برای تعیین قیمت دریچه زیر فن کویل خطی می باشد. رنگ دریچه ها به طور معمول سفید 9016 است البته بنا به نظر مشتری امکان تغییر رنگ توسط شرکت پخش نیرو سپهر مهار به وجود آمده است. یکی از بهترین انتخاب ها برای دریچه های زیر فن کویل یا زیر دستگاهی دریچه های دور مکش می باشد.

استفاده از ورق روغنی یا گالوانیزه در تولید دریچه بازدید فن کویل آهنی موجب کاهش قیمت تمام شده محصول دریچه زیر فن کویل نیز شده است. هرچند مقاومت دریچه آهنی فن کویل در برابر رطوبت به شدت پایین است؛ اما استفاده از این مدل دریچه در مناطق با آب‌وهوای گرم و خشک موجب کاهش هزینه و تداوم روند کارکرد آن خواهد شد. دریچه فن کویل ساده یکی از پر طرفدارترین دریچه های بازدید موجود در بازار میباشد که درب آن به صورت ورق ساده و بدون شیار ساخته میشود و در دو مدل لولادار و وزنه ای به بازار عرضه میشود. بنا به ابعاد دریچه بازدید فن کویل، ضخامت ورقِ دربِ دریچه تعیین می‌گردد.

  • استفاده از سیستم فن کویل در ساختمان‌های بزرگ تجاری، اداری و مسکونی با توجه به قابلیت کنترل تنظیم دمای در هر اتاق رواج خاصی دارد.
  • همچنین سطح زیر کلاف باید با سطح سقف کاذب تراز باشد و در کل دریچه به دو صورت پیچ از رو و پیچ از داخل(مخفی) نصب می شود که پیچ مخفی شکیل تر است و در دریچه های لولایی به صورت پیچ از رو نصب انجام می پذیرد.
  • در قسمت‌های قبلی با کاربرد و کارایی انواع دریچه زیر فن کویل به‌شکل کامل آشنا شدید!
  • اگر احتیاج باشد هوارسانی به دستگاه فن کوئل به میزان بالا صورت بگیرد از دریچه زیر سن کویل دو گل سقفی وزنه ای آلومینیومی استفاده میشود.

دارای یک پیچ مخفی با قابلیت نصب آسان است و از ورق های آلومینیومی در ابعاد گوناگون ساخته شده است. دارای درب لولا دار با قفل زیمنس است و به دو روش پیچ مخفی و یا پیچ از رو نصب می شود. اندازه فریم در حدود 3 الی 5 سانتی متر و انتخاب رنگ بسته به سفارش کارفرما از نوع کوره ای الکترواستاتیک می باشد. می توان آن را برای فن کوئل ها، فلکه ها و شبکه ها و فیوز های توکار برق و تاسیسات آب و فاضلاب که دوره ای نیاز به چکاپ دارند، استفاده کرد. دریچه زیر فن کویل پلاستیکی بصورت کاملا سفارشی و بر اساس ابعادِ اعلامی از سوی کارفرما تولید می شود و محدودیتی در ساخت دریچه زیر فن کویل پلاستیکی نسبت به ابعاد و سایز وجود ندارد. سطوح بدنه دریچه زیر فن کویل چوبی در هر مدل با رنگ پلی اورتان و پلی استر بصورت شکیل قابل پوشش می باشد.

دریچه های زیر فن کوئل و شیر آلات موسسه فنی مختاری