راهنمای جامع اصطلاحات تخصصی حمل و نقل دریایی اصطلاحات کشتیرانی | transemartlogistics

وقتی که کالاها از لبه کشتی خارج شوند، فروشنده تعهدی نسبت به کالا نخواهد داشت. به عبارت بهتر، خطرات خسارت و هر گونه آسیبی به کالا، هنگامی که کالا از لبه کشتی جدا می­شود از فروشنده به خریدار انتقال پیدا می­کند. بارگیری یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی است که کاربرد فراوانی نیز دارد. با این حال افراد زیادی هستند که به معنای این اصطلاح آگاه نیستند. در واقع کالایی که از لبه کشتی جدا شده، در مرحله بارگیری خارج شده است.

فرستنده ی کالا (Shipper)

ابتدا با تأمین کننده­ی کالای شما در کشور مدنظرتان ارتباط گرفته می­شود. کشتی های خطوط در بنادر تحت پوشش، هر دو عمل تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند. در یک مسیر اغلب چند کشتی از یک شرکت فعال هستند و یکی پس از دیگری با فواصل زمانی مشخص، بنادر موردنظر را تحت پوشش قرار می‌دهند. ما در این مطلب قصد داریم این اصطلاحات را مرور کنیم و کمی در مورد برخی از کاربردهای این اصطلاحات برای شما صحبت کنیم. درمقابل کشتی‌های دارای برنامه‌ی منظم ، کشتی‌های گذری TRAMP، هستند، که برنامه‌ی منظمی ندارند، و بین بنادر مشخص، رفت‌وآمد نمی‌کنند. از این کشتی‌ها، بیشتر درحالت اجاره، یا اجاره‌ی دربست ، استفاده می‌شود.

برای حمل و نقل دریایی، بارنامه­های خاصی وجود دارد که به آن بارنامه دریایی http://transemartlogistics.com می­گویند. با این حال، نوع دیگری از بارنامه نیز وجود دارد که به بارنامه سراسری معروف است و با اخذ آن می­توان هر نوع کالایی را جا به جا کرد. تغییر وسیله‌ی حمل، یا ترابری، این واژه، به‌طور معمول به معنای تعویض کشتی در یک بندر میان راهی است و اغلب موجب ابهام و دردسر می‌شود. بنابراین ضروری است که در این‌گونه موارد نخست، اصطلاح مزبور در متن بارنامه قید شود تا مانعی برای ادامه‌ی مسیر محموله پیش نیابد. اعم از این‌که متصدی حمل خط کشتیرانی یا فرستنده باشد، معلوم گردد. در مواقعی‌که بارنامه‌ی TBL توسط خط کشتیرانی صادر می‌شود، نماینده‌گی خط باید ترتیب ترانسشیپ را بدهد.

  • مشروط بر آنکه قیمت این حمل در بلیط منظور شده باشد و یا وسیله به کار برده شده برای حمل اضافی از طرف متصدی حمل در اختیار مسافر قرار گرفته باشد.
  • در قالب بارنامه‌های دریایی یافت می‌شود و منظور از آن کسی است که باید توسط حمل‌کننده‌ دریایی از زمان ورود کشتی مطلع شود تا ترتیب دریافت کالا را بدهد.
  • اما واقعیت این است که حمل و نقل دریایی ممکن است به دلایل نظامی باشد.
  • کریر نیز یکی دیگر از اصطلاحات حمل و نقل دریایی است که افراد زیادی در این حوزه آن را به کار می­برند.

این مسئله باید در برگه­های ثبت کننده این اطلاعات به طور مشخص درج شود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید. به کانتینری گفته می‌شود که، فقط حاوی کالای یک صاحب کالا باشد. حمل‌کننده‌ای است که با مشتری خود، وارد قرارداد خاصی می‌شود، و ممکن است خود را، از پاره‌ای از مسولیت‌ها، مبرا سازد. به‌عنوان مثال، مالکی که کشتی خود را، به شخصی، اجاره‌ی سفری می‌دهد، و در قرارداد، خود را از برخی مسولیت‌ها مبرا ‌می‌کند، حمل‌کننده‌ی خصوصی می‌باشد. حمل‌کننده‌گان بدون کشتی، بارنامه‌ی مجزایی، ازطرف شرکت خود، برای مشتری ، صادر می‌کنند. ، از دید مشتری، حمل‌کننده ، و از دید صاحب کشتی، فرستنده‌ی کالا ، می‌باشد.

فرستنده‌ی کالا(Shipper)

این اصطلاح یکی از مهم­ترین اصطلاحات حوزه حمل و نقل دریایی است. این اصطلاح برای وقتی به کار برده می­شود که یک کالا بخواهد از داخل یک کشتی، به داخل یک کشتی دیگر منتقل شود. به بیان بهتر باید بگوییم که مبدا و مقصد ذکر شده در این بارنامه، دو کشتی هستند نه دو کشور. کالاهایی که در حمل و نقل دریایی تحویل داده می­شود، شامل عوارضی می­شوند که باید به نهادهای دولتی پرداخت شوند. این پول­ها معمولا به شکل حضوری در اداره گمرک پرداخت خواهند شد.

راهنمای جامع اصطلاحات تخصصی حمل و نقل دریایی اصطلاحات کشتیرانی | transemartlogistics