سیم کشی پنل آسانسور

انواع روش های رایج سیم کشی مجموعه پنل

روش موازی دو سیم با دو خط مجزا برای سیگنال های سوئیچ و نمایش نوری هر پنل که در آسانسورهای قدیمی استفاده می شد و امروزه تقریبا منسوخ شده است.

Ø روش موازی یک سیم با یک خط مشتری برای سیگنال سوئیچ و نمایش نوری هر پنل آسانسور که امروزه رایج ترین روش در آسانسورهای معمولی با طبقات کم و متوسط ​​است.

Ø روش سریال توسط برد مبدل الکترونیکی که بیشتر در بالابرها مخصوصا پنل داخل کابین (به دلیل صرفه جویی در مصرف سفر کابل) استفاده می شود.

سیم کشی موازی تک سیم

در این روش ضمن تغذیه پنل آسانسور با ولتاژ 24 ولت، خط کاتد نمایشگر به یک سر سوئیچ متصل شده و خط سیگنال پنل را ایجاد می کند. در این ترکیب صحت پنل و مدار منبع تغذیه تست می شود. با فشردن پنل صفحه نمایش روشن می شود و با رها کردن پنل (در صورت آزاد بودن خط سیگنال) نمایشگر خاموش می شود.

عملیات اتصال پنل آسانسور به سیستم کنترل آسانسور به شرح زیر است:

1- در حالت اولیه نمایشگر پنل خاموش و سوئیچ در حالت خاموش است. سطح ولتاژ خط سیگنال در این شرایط 22 ولت است.

2- با فشردن پنل توسط کاربر سوئیچ بسته می شود و با روشن شدن صفحه نمایش پنل ولتاژ خط سیگنال به صفر می رسد.

این وضعیت بلافاصله توسط قسمت ورودی پنل آسانسور سیستم کنترل آسانسور (مقایسه کننده) تشخیص داده می شود و در صورت امکان پذیرفتن پنل (نه در حالت تجدیدنظر و …) سیستم کنترل فرمان پذیرش پنل را صادر و ارسال می کند. خط سیگنال از طریق سوئیچ الکترونیکی به ولتاژ صفر (پتانسیل زمین) متصل می شود.

3- کاربر پنل را ترک می کند. در این حالت هنگامی که پنل توسط سیستم کنترل پذیرفته می شود، خط سیگنال تا زمان انجام سرویس در پتانسیل صفر نگه داشته می شود و نمایشگر پنل روشن می ماند.

4- پس از رسیدن آسانسور به طبقه مقصد، سیستم کنترل با خاموش کردن کلید الکترونیکی خود، خط سیگنال را از پتانسیل صفر جدا کرده و نمایشگر پنل را خاموش می کند. به این ترتیب سیستم به حالت اولیه خود باز می گردد.

نشانگر طبقه و جهت

امروزه نمایشگرهای آسانسور با قابلیت ها و امکانات متنوعی عرضه می شوند. در یک انتهای این طیف، نمایشگرهای دیجیتال هفت بخش یا به اصطلاح ساده «هفت بخش» برای نشان دادن موقعیت آسانسور به همراه دو قطعه نور برای نشان دادن جهت وجود دارد. از سوی دیگر، نمایشگرهای LCD گرافیکی تک رنگ (معمولاً آبی) وجود دارند که علاوه بر موارد فوق، قادر به نمایش اطلاعات دقیق مانند حالت کار آسانسور، وضعیت باز و بسته شدن درها، وضعیت بارگیری کابین، تاریخ و زمان و … هستند. مانیتورهای رنگی RGB با قابلیت اسلاید یا سیگنال ویدیویی می توانند اسلایدها یا تصاویر متحرک را در پس زمینه نمایش اطلاعات آسانسور پخش کنند. امروزه استفاده از این گونه نمایشگرها در ساختمان های تجاری و اداری برای مقاصد تبلیغاتی رایج شده است.

نمایشگرها عناصری هستند که اطلاعات خود را یک طرفه از سیستم کنترل آسانسور دریافت می کنند. چندین تکنیک برای ارسال اطلاعات به نمایشگرها وجود دارد که عبارتند از:

الف-  تکنیک ارسال موازی:

در روش های موازی، از دو خط برای نمایش سیگنال های جهت استفاده می شود، اما از روش های زیر برای نمایش اعداد استفاده می شود:

1- ارسال موازی به روش خطی (بدون کدگذاری): در این روش قدیمی برای هر طبقه یک خط سیگنال یا به اصطلاح خط شمارنده وجود دارد که بسته به موقعیت آسانسور در هر لحظه فقط یکی از آنها فعال است. به دلایل اقتصادی، سختی اجرا و جایگزینی نمایشگرهای دیجیتال یا دیجیتال به جای نمایشگرهای قدیمی لامپ، امروزه برای آسانسورهای جدید از این روش استفاده نمی شود.

 

2- انتقال موازی با کدگذاری “هفت سگمنت”: در این روش که امروزه تقریبا برای اکثر کاربردها استفاده می شود. 7 خط ارتباطی برای رقم کم ارزش در سمت راست نمایشگر و یک یا دو خط برای نمایش علامت منفی یا عدد 1 در رقم دوم و به ندرت تمام 7 خط مورد نیاز برای نمایش رقم دوم استفاده می شود. تاسیس می شوند.

در مقایسه با روش خطی، اگرچه این روش از نظر مصرف سیم های ارتباطی و سختی اجرا برای ساختمان های کمتر از 7 توقف مناسب به نظر نمی رسد، اما استفاده از آن به دلیل عدم پیچیدگی نصب و عیب یابی است. سهولت برنامه ریزی متمرکز نشان دادن آن برای هر طبقه بسیار رایج شده است.

3- ارسال موازی با کدهای خاکستری، BCD یا باینری: این روش ها به ندرت و فقط در موارد خاص که منبع تامین کننده سیستم کنترل آسانسور، پنل های پنل/نمایشگر و مجموعه سیم کشی کانکتور پیش ساخته باشد استفاده می شود. در این روش ها عیب یابی پیچیده تر است.

 

ب-  تکنیک ارسال سریال:

در این روش ها از سیستم های ریزپردازنده در دو طرف ارتباط استفاده می شود و مزیت کاهش خطوط ارتباطی و سهولت عیب یابی به قیمت افزایش هزینه و پیچیدگی فنی حاصل می شود. این روش ها عبارتند از:

1- ارسال سریال به روش RS485 با دو سیم به هم تابیده شده: در این روش که با هدف صرفه جویی در مصرف کابل مسافرتی و عمدتاً برای تبادل اطلاعات بین سیستم کنترل و کابین آسانسور استفاده می شود، از طرف دیگر اطلاعات رد و بدل شده. ، نمایشگر نیز از طریق دو خط ارتباطی در هم تنیده به صورت سریال به برد مبدل روی کابین می رسد و از آنجا پس از تبدیل به موازی، معمولاً با کد «seven segment» به نمایشگرها ارسال می شود.

 

2- ارسال سریال تک سیم به روش خاص: در این روش با احتساب دو خط دیگر برای تغذیه، تنها به سه سیم برای ارتباط با نمایشگرها نیاز است. همچنین از هیچ پروتکل استاندارد سخت افزاری و نرم افزاری استفاده نمی شود و هر سازنده مدل خود را برای سیستم کدگذاری (مبدل موازی به سریال) و سیستم نمایش ارائه می دهد. این روش عمدتا برای ارتباط با نمایشگرهای LCD یا ماتریس نقطه ای در طبقات استفاده می شود.

 

3- ارسال سریال به روش CANBUS: استاندارد CAN (ControllerAreaNetwork) یک روش تکامل یافته از روش های سریال است که برای عملکرد مطمئن در محیط های صنعتی با نویز، اغتشاش و تداخل طراحی شده است.

ویژگی های این استاندارد از نظر ارائه سرعت تبادل اطلاعات، حفاظت و قابلیت اطمینان بالا برای استفاده در آسانسورها ایده آل است. به دنبال گسترش این استاندارد برای سیگنال دهی در آسانسور، در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و موسسات معتبر آسانسور اروپایی در حال توسعه و توسعه پروتکل نرم افزاری استاندارد و رایج برای این روش در صنعت آسانسور هستند تا از این پس محصولات متنوع ساخته شده توسط سازندگان مختلف بتوانند به راحتی با یکدیگر متصل و سازگار باشند.

در کشور ما به دلیل جدید بودن این تکنولوژی در آسانسورها و گرانی آن، به ندرت از این روش استفاده می شود.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره و نمونه کاتالوگ پنل آسانسور متالیفت تماس حاصل فرمائید.