طراحی ساختمان های اداری

هدف عمده از بالا بردن کیفیت طرح، جلب رضایت کارفرما در همه زمینههاست به همین خاطر هم از شروع تا پایان کار باید یک همکاری مناسب بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. تا عصر مدرن هیچ تمایزی بین مهندسی عمران و معماری نبود و اصلاحهای مهندسی و معماری بهطور عمده تفاوتهای جغرافیایی بود که به یک فرد اشاره میکرد و قابل معاوضه بود. ساختمانهاى فولادى بخش قابل توجهى از ساخت و ساز در ایران را تشكیل می دهند و یكی از مهمترین موضوعات در هر ساختمان فولادى بویژه از نقطه نظر مقاومت لرزه اى، كنترل جوشكارى آن میباشد. براي مهار انتهاي صفحات خمشي مي توان از مقطع نبشي فولادي در مجاورت تكيه گاه ديوار كه بر آن پيچ مي گردد و يا از صفحه برشي FRP عمود بر لایه FRP خمشی در انتهای لایه استفاده نمود.

این بناها دارای دیوارها و بدنه ضخیم و سنگین، پایه های محکم، طاق های گرد، برج های بزرگ، دالان های تزیین شده و پنجره ها بسیار محدود و کوچک می باشند. این مساله به این دلیل است که در سالهای قبل به دلایلی از جمله رو به رویی ایران با جنگ و نیاز شدید به بازسازی بناها، راهها و سازههای مختلف (از جمله سدها، کارخانجات، نیروگاهها، پتروشیمی و غیره) بازار کار این رشته بسیار بزرگتر بود. سازههای بتن آرمه عادی و به ویژه مجهز به دیوارهای بتنی بهعلت سختی بالا نسبت به سازههای فولادی در برابر زلزله، در بیشتر موارد مقاومت بسیار بالایی از خود نشان میدهند اما سازههای فولادی نیز میتوانند همین رفتار را از خود نشان دهند مشروط برآنکه طراحی مناسبیداشته باشند. نکته قابل تامل اینجا است که این رفتار به چه قیمتی به دست خواهد آمد؟ اولین و مهمترین نکته قابل ذکر در این مورد مقاومت مصالح و ابعاد مصالح مصرفی است.

در تفسیر ابوالفتوح در یک مورد بمعنی لیف خرما آمده و ظاهراً مصحف «سازو» است که سه بار در همان کتاب آمده است. ادعاشده که این قلعه محل حکومت ولاد سوم – حاکم بی رحم رومانی – بوده است که برام استوکر، نویسنده معروف ایرلندی، در نوشتن داستان کتاب دراکولا از شخصیت این پادشاه الهام گرفته است؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که برام استوکر حتی هنگام نوشتن این رمان معروف، از وجود این قلعه اطلاع داشته است. پس از قراردادن سپرها در اطراف گود و محل خاکبرداری، تیرهای افقی به منظور اتصال به المان های قائم، بر روی سپری نصب می شوند. خاک برداری و کندن فوندانسیون: پس از پاکسازی و جمع آوری نخاله های محل ساخت، طرح ساختاری فوندانسیون ساختمان را با گودبرداری زمین و حفر گودال پی بگیرید. قیمت اجرای سیستم سازه های گوناگون به متریال مورد نیاز در ساخت آن متراژ و تعداد طبقات بنا و دستمزد پیمانکار بستگی دارد. راه پله به اتاق های خواب در طبقه بالا و یک اتاق نشیمن با طرح باز در زیر آن منتهی می شود. پروژههای ساختمانی به طور کلی یک روند ثابت و خاصی را در مسیر ساخت و ساز طی میکنند. گرایش مدیریت پروژه: همانطور که از اسم آن پیدا است، مرتبط با بحث های مدیریتی پروژههای عمدتا کلان از قبیل برنامهریزی، هدایت و کنترل است.

2- ساختمان اسکلت فلزی: اسکلت این نوع ساختمان ها (پل ها و ستون ها) از پروفیل های فولادی بوده و اتصالات آن معمولاً از جوش یا پیچ و مهره استفاده می شود. 3-جوش نامناسب : در ساختمانهای فلزی اتصال قطعات به همدیگر با جوش ، پرچ ، پیچ صورت میگیرد . سازه cft با به کارگیری روشهای جدید، از سازه های فلزی و بتنی بهتر محسوب میشود و امروزه ساخت و سازهای زیادی بر اساس این نوع ساختار انجام میگیرند. جنس المانهای طولی متنوع بوده و بسته به نوع مصرف آنها متغیر خواهد بود ولی معمولاً از نوع پلاستیك و پروفیل فولاد و آلومنیوم استفاده میشود. توجه: در ایران ستون ها را معمولاً از تیرآهن های INP و IPE به صورت دوبل و یا تیر آهن های بال پهن IPB و یا قوطی به صورت تکی استفاده می کنند.

سقف این نوع ساختمان ها به صورت تیرچه بلوکی و یا به صورت بتن آرمه اجرا می سایت architecture-pasargad گردد. مشخصا وجود تابلوها در قسمت بیرونی یک ساختمان به نوعی هویت آن مکان را نشان می دهد و شناسه ای است که به مخاطبان نوع کالا و خدمات ارائه شده را معرفی می کند. ساختمان آصف دارای ۱۰ طبقه است که شامل ۶ طبقه اداری، یک طبقه تجاری در همکف و سه طبقه پارکینگ است. این بیمه خسارتهای وارد به انواع سازه های ساخت شده در زمان بهره برداری مانند ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری، برج ها، جاده ها، راه آهن، فرودگاه، کانالهای آبیاری، پلها، تونلها، سدها، موجشکن و اسکله، خطوط لوله آب، نفت، گاز، فاضلاب و همچنین انبارها و معادن را تحت پوشش قرار میدهد. صلبیت بالای این سیستم، مقاومت سازه در برابر بارهای لرزهای را افزایش میدهد. در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که یک معمار اول آنچه که میخواهد را بصورت ایده در ذهن پرورش میدهد (جنبه هنری) و سپس به آن قابلیت اجرایی بودن (جنبه فنی) میبخشد.

مشكل اصلی آسیب پذیرى لرزه ای ساختمانها حتی نمونه های جدید الاحداث در ایران ، عدم استفاده صحیح از دانش فنی در مراحل طراحی و اجرا می باشد. این موضوع در بسیاری از سازههای عظیم نیز صادق است که برج 56 طبقه تهران نمونه بارزی از این دست است. پروژه مجتمع مسکونی نیز همواره یکی از طرح ها و تحقیقات مربوط به پروژه معماری مجتمع مسکونی می باشد که اساتید بر عهده دانشجویان قرار می دهند به همین دلیل انها باید در برای طراحی پروژه طراحی مجتمع مسکونی اطلاعات کاملی را به دست بیاورند . جوشها در همه بخشها بایستی منطبق بر اطلاعات نقشه بوده و از لحاظ بعد و طول جوش و كنترل كیفیت لازم بررسی گردد. جوشها در همه بخشها بایستى منطبق بر اطلاعات نقشه بوده و از لحاظ بعد و طول جوش و كنترل كیفیت لازم بررسى گردد. که در این نقشه و پلان معماری اداری باید برخی فضاها در آن مشخص شود. مانند هر روش دیگری، معایبی نیز برای آن وجود دارد که در این رابطه می توان به محدودیت اجرا در مناطق مسکونی به علت ایجاد سر و صدا اشاره کرد.

پس از اجرای عملیات گودبرداری، برای حفظ دیواره های مجاور و خاک منطقه گود برداری شده لازم است سازه نگهبان اجرا شود. در این روش نیز می توان از المان های به کار رفته در سازه، مجددا استفاده کرد. اتاق حمل بار یکی دیگر از سازههای پیش ساختهای است که توسط ساندویچ پانلها تولید میشوند.اتاقهای حمل بار نیز هریک ویژگیها و مشخصات خاص خود را دارد و انواع مختلفی مانند اتاق حمل بار یخچالی، اتاق حمل بار چادری، اتاق حمل جوجه، اتاق حمل نوشابه را شامل میشود.برای عایق بودن این اتاقها و جلوگیری از هدر رفت انرژی از ساندویچ پانل مخصوص دو ورو ورق پیش رنگ شده همراه با فوم پلی اورتان استفاده میشود. دیوارها، از حریم خصوصی ساکنان و همچنین عوامل بیرونی مانند گرما، سرما، باران، سر و صدا و گرد و غبار محافظت می کنند. در طراحی سازهها، مقاومت بتن را 10 درصد مقاومت فولاد فرض میکنند بنابراین ابعاد ستونها و تیرهای بتنی، بهمراتب بیش از سازههای فولادی است.

به بحث نازک کاری هم که برسیم وضع بدتر خود را نشان می دهد. گروه صنعتی و ساختمانی ایستا در سال 1362 با تأسیس اولین مجموعه خود به نام سوله خراسان در مشهد کار خود را آغاز نمود و از همان ابتدا با تعهد کاری و بهره گیری از نیروهای متخصص و ماشین آلات به روز پیشرفتهای چشمگیری در زمینه تولید و اجرای سازه های فولادی بدست آورد. شکل ناپیوستگى را میتوان به دو گروه کلی خطی و غیر خطی تقسیم نمود. سفیدکاری یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان است که پس از بتنپاشی انجام میشود و میتوان گفت که کار نهایی دیوارها و سقف در این مرحله انجام میشود. ازجمله مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره كرد. استفاده مجدد از سپری ها، نیاز کم به المان های قائم و افقی و اشغال نکردن فضا، از مزایای این روش است. در سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ تعداد خانه های ساخته شده با این روش به ترتیب به ۱۵۰۰۰ و ۷۵۰۰۰ واحد افزایش یافت. به این ترتیب سودمحوری بعد دیگری از شرایط معماری کنونی ما را رقم زده است. معمولاً هر چه اعضای باربر ما ابعاد بزرگتر از نگاه عام و ممان اینرسی بالاتر از دید مهندسی داشته باشد، رفتار سازهای مناسبتر است و هر چه مصالح مصرفی که در عرف ساختمانسازی بتن یا فولاد هستند قابلیت تحمل نیروهای بیشتر را داشته باشند منجر به طراحی اعضای ظریفتری خواهند شد.

آلوار آلتو معمار فنلاندی؛ از خطوط منعطف در طراحی های خود استفاده کرد تا زوایا و خطوط تیز در سبک مدرن، متعادل گردند. کلیسای جامع وست مینستر (ساخته شده در ۹۶۰ میلادی)، یکی از مهم ترین نقاط دیدنی تاریخی لندن می باشد که عمدتاً به سبک معماری گوتیک ساخته شده و مکان سنتی مراسم تاج گذاری، ازدواج و تدفین شاهان و شهبانوهای بریتانیایی بوده است. ساگرادا فامیلیا، یک کلیسای کاتولیک رومی در شهر بارسلون است که ساخت آن، ابتدا در سال ۱۸۸۲ توسط فرانسیسکو دو پائولا دیلار شروع شد ولی ناتمام باقی ماند. شمع ها را می توان از سازه هایی چون فولاد، بتن و چوب ساخت که رایج ترین آن، شمع های بتنی پیش ساخته (درجا) می باشد. دستور العمل هایی که توسط مدیر تعیین می شود این کمک را به نظافت چی می کند تا متوجه شود کدام قسمت از ساختمان اداری بیشتر از بخش های دیگر نیاز به نظافت دارد. مدت اعتبار مجوزهای مذکور به شرط بقاء شراکت و تداوم همکاری شرکاء سه سال است و پس از پایان اعتبار، دفاتر مهندسی مجدداً ضمن ارزشیابی تعیین صلاحیت و ظرفیت خواهند شد. این شرکت در ۱۳۴۹/۰۸/۲۳ از مسئولیت محدود به سهامی خاص تبدیل شد و در تاریخ ۱۳۸۲/۱۰/۱۴ نام آن به شرکت مهندسی و ساخت گاز پارس تغییر یافت و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱۲ مجدداً نام شرکت به نام مهندسی و ساخت پارس سازه تغییر یافت.

برای سقف این نوع سازه می توان از هر مصالح سبکی استفاده نمود. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. در اجرای نمای سیمانی می توان از سیمان های سفید و رنگی استفاده کرد که هر کدام زیبایی خاص دارند شستشوی نما ها آسان است از جمله معایب استفاده از نما های سیمانی می توان به ترک خوردگی و شکستگی در آن اشاره کرد و عایق ضعیف می باشند همچنین گرد و خاک را به سرعت به خود جذب می کند. میباشد، همچنین از قواعد و ضوابط طراحی آنها بهرهمند میشویم و در پایان هرترم بر روی یک پروژه کار میکنیم و قواعد هر پروژه را آموزش میبینیم برای مثال بر پروژهی ساخت دانشگاه کار میکنیم و تمامی قواعد ساخت و طراحی از جمله برنامه فیزیکی نوشتن، طراحی پلان ها، طراحی نما و برشها، فونداسیون و غیره را آموزش میبینیم البته این آموزشها در دورهی کارشناسی تدریس شده و در واقع ما در کارشناسی ارشد به صورت پیشرفته به اراِئهی حرفهای پروژهها و سبکهای جدید میپردازیم. یک محصول دیگر که توسط Autodesk تولید شده است، ۳ds Max به طور عمده در صنعت بازی های ویدیویی استفاده می شود و همچنین یک انتخاب عالی برای تصویرسازی در معماری است.

با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله هاى اخیر مانند زلزله هاى منجیل و بم ، احتمال جدى وقوع زمین لرزه هاى بزرگ در بیشتر مناطق پر جمعیت كشور و نیاز جدى به اعمال كنترل كیفى در طراحی و اجرای ساختمانها، متاسفانه هنوز توجه كافی به ساخت و ساز صحیح نشده است . سازه یا آزاد است، یعنی اتصال مشخصی با زمین ندارد، مانند هواپیما که یک نوع سازه است، و یا ممکن است غیرآزاد باشد، یعنی اتصال مشخصی با زمین دارد. بخش های اداری دفاتر مجزا برای یک تا سه نفر به همراه کارگاههایی برای کار آموزان و دفاتر گروهی برای حداکثر ۲۰ نفر، بعضی ادارات کارگاههای مجزا را با بخش های گروهی یکی می کنند. فوندانسیون سطحی، برای مثال در ساختمان های کوچک و سبک مانند خانه های کوچک و یا متوسط و مراکز خرید کوچک استفاده می شود و فوندانسیون عمیق در ساختمان های سنگین و بزرگ مانند ساختمان های بلند، مراکز خرید بزرگ، بیمارستان های بزرگ و دانشگاه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. پس از حفر چاه هایی با فاصله ۱ تا ۲ متر و قرار دادن آرماتوربندی، عملیات بتن ریزی صورت می گیرد.

البته لازم به ذکر هست در این بیمه تا مدت معینی از عمر سازه (بسته به مورد) سازه نو محسوب شده و بعد از آن به مرور زمان دارای افت ارزش بدلیل استهلاک می شود. شایان ذکر است که در سازه های معماری نیروها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) ازطریق تیرچه ها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستون ها و از ستون ها به پی منتقل می شود و پی ها نیروها را به خاک منتقل می کنند؛ به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است. برای گود برداری کانال های طویل گزینه مناسبی می باشند.