طراحی معماری، فرایند و خدمات طراحی معماری ساختمان

علیرضا مهرابی قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است،گفت: پروفیل H۲۴ به عنوان جدیدترین محصول با ارزش افزوده بالای ذوب آهن اصفهان که در بلند مرتبه سازی ها رقیبی برای خودش باقی نگذاشته به همت تلاشگران نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان تولید شد. وی افزود: هم اکنون محدودیت خرید غلتک با تناژ و قطر بالا به عنوان یک چالش برای شرکت مطرح است که رفع آن مزایایی نظیر کاهش زمان طراحی و تولید را در پی دارد. مدیر مهندسی نورد شرکت خاطر نشان کرد: در این مرحله کار بسیار حرفه ای و جالب در استفاده از غلتک های ۴۰ تنی قفسه ۹۰۰ مشترک برای تولید H۲۴-H۲۲ و H۲۶صورت گرفت که انطباق این موارد اختلاف شدید، نیاز به دانش و تخصص بالایی را داشت و لذا این کار برای اولین بار است انجام گرفت و نتیجه درخشان در پی داشت. بتن مگر برای جلوگیری از تماس مستقیم بتن اصلی فوندانسیون با خاک ونفوذ شیره بتن به خاک و همچنین برای رگلاژ کف فوندانسیون و ایجاد یک سطح صاف برای ادامه پی سازی ، انجام می شود.

تمام این فضای سبز بهطور گستردهتری به بهبود کیفیت هوا در بسکو ورتیکاله و شهر کمک میکند. ماده کف زا در ضمن اختلاط با سرعت زیادی حباب های هوا را تولید می کند، هم چنین نسبت به بتن معمولی دارای مقاومت بهتری در مقابل آتش می باشد. ساختمان های پست مدرن معمولا شلوغ، شوخطبعانه، متنوع و دارای ارجاع به ساختمانهای سنتی و کلاسیک هستند. این نوع بتن که با نام فوم بتن یا بلوک هوادار نیز شناخته می شود با افزودن یک ماده کف زا، معمولا بعضی شکل های پروتئین هیدرولیز شده یا صابون صمغی به مخلوط، ساخته می شود. متروپل یک برج دوقلوی 10 طبقه بود که توسط هلدینگ ساختمانی عبدالباغی در محله امیری آبادان ساخته شد و در آستانه افتتاح بود. استفاده ازمنابع وداده های علمی معتبر برای تعیین چارچوب تحقیق و سپس انجام فرآیند طبقه بندی اطلاعات و در نهایت انجام طراحی معماری و تحلیل فرآیند صورت گرفته راهبرد پروژه را تعریف می نماید. مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان اذعان داشت : هزینه اجرای سیستم های اسکلت فلزی با شرایط استاندارد، ۱۵ درصد بیشتر از هزینه اجرای ساختمان های بتنی است اما به لحاظ زمان اجرا و حفظ سرمایه،ساختمان های بتنی به عنوان مثال برای یک ساختمان ۷ طبقه با دو هزار متر زیربنا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند در صورتی که این روند در ساختمان های اسکلت فلزی به زیر یک سال کاهش می یابد و این مقیاس نشان می دهد که ساختمان اسکلت فلزی ارزان تر و مهم تر اینکه ایمن تر ساخته می شود البته تورم نیز به عنوان یک پارامتر دیگر سبب می شود سازنده ساختمان بگوید من یک سال معطل شوم و سود بیشتری کسب می کنم و لذا محاسبات اقتصادی خودش را به نحو دیگری تنظیم می کند.

مثلاً جایی همانند آشپزخانه یا غذاخوری که ممکن است در مواقعی دارای ازدحام باشد یا بوی زیادی از غذاهای مختلف در آن وجود داشته باشد در کنار دفتر مدیریت یا یک اتاق کنفرانس که فضایی رسمی و مهم است، قرار نمیگیرد. برخی از شهرهای ایران مثل اصفهان، شیراز، تبریز، یزد و تهران سابقه بسیار طولانی در هنر معماری دارند و داخل این شهرها منابع زیادی برای الهام معماران وجود دارد، این امر یکی دیگر از مواردی است که در تصمیمگیری دانشجویان برای انتخاب دانشگاههای مختلف تاثیر گذار است. آجرهای AAC به دلیل استحکام، تحمل بار و خواص عایق حرارتی، تقاضای زیادی برای موارد ساختمان سازی در مناطق مختلف را دارند. تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی وجود دارد که پیش بینی می کند این ساختمان به دلیل رعایت نکردن اصول کیفیت و پایداری به کشتارگاه شهروندان آبادانی تبدیل شود.

پایداری سازه در برابر حرکتهای جانبی، توسط نیروی عکسالعمل قاب (خمش تیر و ستون) تامین میشود. که در اجزای این نوع سازه نیروی کششی حاکم است در سازه های معلق یک اسکلت قابی وجود دارد که با کمک آویز هایی از کابل کششی اصلی معلق شده است. علاوه بر آب قابل شرب داخل ساختمان، یک لوله کشی مخصوص دیگر برای آب شستشو در توالت، سینک، و غیره وجود دارد که از فوندانسیون به داخل چارچوب بندی ساختمان کشیده و در طی مراحل داخلی ساخت نصب می شود. بلوک هبلکس AAC در واقع یک بتن پیش ساخته، فوم، مصالح ساختمانی پایدار و از سنگدانه های ماسه کوارتز، گچ کلسینه، آهک، سیمان پرتلند، آب و پودر آلومینیوم ساخته شده است. پس از دریافت گواهینامه پایان کار، می توانید برای وصل شدن آب ساختمان اقدام کنید. در کشور ما نیز اگرچه در دسترسی به یوتیوب محدودیت هایی وجود دارد اما همچنان می توان بیان کرد یوتیوب یکی از پر بیننده ترین رسانه های اجتماعی در داخل کشور است.برای مطالعه کامل مقاله «کسب و کار برقی در یوتیوب و نکاتی که باید بدانید» کلیک کنید. با توجه به اینکه کشور ما ایران، در منطقه جغرافیایی مستعد زلزله قرار گرفته اهمیت سبک بودن سازه ها بسیار پررنگ می شود؛ بر همین اساس همواره باید سعی نمود علاوه بر رعایت مسائل ایمنی و مقاومت بالای ساختمان به مقوله سبک بودن وزن آن در عین استحکام توجه نمود.

به گزارش خبرگزاری موج، محمدامین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر گفت: باید اذعان کنم که در تاریخ مهندسی نورد بعد از ریل زبانه سوزن، این دومین پروفیلی است که در همان مرحله اول طراحی و بدون نیاز به اصلاحیه دوم که جزء ذات طراحی است،نرمال شده و به ثمر مینشیند. روش اول سبک کردن اجزای باربر ساختمان می باشد و روش دوم سبک کردن سازه ساختمان می باشد. بنابر برخی گزارش ها، ساختار اصلی کلان شهر به حدی ضعیف بوده که ستون اصلی و باربر مجموعه مستقر شده و غرق شده است. لوله کشی آب، فاضلاب، گاز، کانالهای هوا، دودکش ها، و تعیین ظرفیت سیستم های حرارتی و برودتی همه از کاربردهای مهندسی تاسیسات مکانیک در ساختمان سازی مدرن می باشد. دانش آموزان بسته به حوزه تخصص ، در دوره های دیگری مانند ریاضیات ، آمار ، مکانیک مهندسی و سیستم ها و دینامیک سیال قرار می گیرند. با به کار گیری مهندس برق کیفیت کار و ایمنی در تاسیسات ساختمانی بالا رفته است.مهندسی تاسیسات مکانیک از دیگر مهندسی است که در صنعت ساختمان سازی به کار گرفته می شود.

هدف از مسلح نمودن بتن یا الیاف افزایش مقاومت کششی جلوگیری از توسعه ترک ها و افزایش سختی به وسیله انتقال تنش در عرض مقطع یک ترک می باشد. در تعریف مرکز آمار ایران مسکن یا واحد مسکونی، مکان، فضا و یا محوطهای است که یک یا چند خانوار در آن سکونت داشته و به یک یا چند ورودی (شارع عام یا شارع خاص) راه داشته باشد. در واقع این رشته به تربیت نیروهای متخصصی می پردازد که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در صنایع ساختمانی، راه سازی، پل سازی، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب مسئولیت طرح را بر عهده بگیرند و بر آن نظارت کنند.

مالک و سازنده این برج ها که در حال حاضر مدیریت بیشتر ساختمان های اطراف اروند و منطقه آزاد اروند را بر عهده دارد، هلدینگ عبدالباغی به مدیریت حسین عبدالباگی است. با ارزانتر شدن هزینه و کاهش مدت زمان ساخت، امکان ساخت خانههای بیشتر فراهم میآمد. بدین ترتیب در مقایسه با بتن بدون الیاف امکان تغییر شکل های بزرگتری فراهم می شود. سرپرست نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تولید چنین تیرآهن های کیفی،همچنان استفاده از تیر ورق را به روش نا ایمن جوشکاری شاهد هستیم که حوادثی را موجب شده است، نیز چنین اظهار نظر کرد: در اسکلت فلزی برخی ساختمان ها که ریزش کرده اند متاسفانه ورق های فولادی به صورت دستی جوشکاری شدند و سپس به شکل تیرآهن بال پهن در آمدند،آن هم در کشوری که تولید تیرآهن بال پهن آن با روش نورد گرم و بدون هیچ دخالت انسانی و کاملاً مکانیزه زبانزد است و متاسفانه حوادث غم انگیزی رخ داد.

قبل از انجام هر راه کاری ابتدا باید عوامل سنگین شدن سازه را مورد آنالیز قرار داد و آن ها را با رعایت موازین و استانداردهای مربوطه به حد مجاز خود کاهش داد. علاوه بر این، لازم است با نرم افزارهای طراحی سازه به طور کامل آشنا باشد و بر آن تسلط داشته باشد تا بتواند تفسیرهای انجام شده از آیین نامه را در مدل نرم افزاری خود اعمال کرده و یک سازه را به طور کامل طراحی کند. روند طراحي سازه یک ساختمان چگونه است؟ مهندس ساختمان سازی نمی توانند به صورت تمام وقت بر پروژه نظارت کنند از این رو در پروژه های ساختمانی از مهندسین مجری استفاده می شود که به جای مهندس ناظر بر ساختمان ها می روند و مراحل کار را به وی به صورت قدم به قدم گزارش می کنند. چنانچه مجری ساختمان در حدود ظرفیت اشتغال تعیید شده برای او، مسئولیت اجرای هم زمان بیش از یک پروژه را قبول کند، ملزم می باشد در هر پروژه حسب پیچیدگی و حجم کار و با نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان یک نفر مهندس معماری یا عمران یا کاردان فنی رشته های ذکر شده را به صورت تمام وقت، به عنوان مسئول اجرای کارگاه در محل پروژه مستقر نماید.

با توجه به نیازهای بومی، ضرورتهای حوزه معماری و اهمیت رشد و پویایی کشور در سطح منطقه و جهان، گروه معماری دانشکده هنر و معماری در گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسیارشد و دکتری دانشجو سایت architecture-pasargad میپذیرد. وی افزود: به طور کلی تولید H های سایز ۲۰ به بالا نسبت به IPE ها ارزش افزوده بسیار بالایی در حدود دو و نیم برابر و در کل سه و نیم برابر را برای ذوب آهن اصفهان رقم می زند که این دستاوردهای تولیدی بزرگ صرفاً با بومی سازی و تفکر داخلی و بدون هیچ وابستگی به خارج از کشور به ثمر نشسته است. مهندس ارشد طراحی کالیبر در مدیریت نورد شرکت تصریح کرد : برنامه مشترک کردن کالیبرها بین دو یا سه سایز تیرآهن نیز انجام شد که از جمله مزیت های آن کم شدن مصرف غلتک و هزینه انبارش آنها است. مهرابی اظهار کرد : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده تیرآهن های H و تنها تولید کننده این محصول با سایز بالای ۲۰ و ۳۰ در منطقه می باشد . این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بازسازی کارگاه منحصربه فرد نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان و اضافه شدن دو قفسه جدید به آن شرایط را برای گسترده تر شدن سبد محصولات شرکت به نحوی فراهم کرده که به طور میانگین هر دو ماه یک محصول جدید در این کارگاه تولید می شود.

میس وندر روهه : معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده، متغیر و جدید نیست؛ درست است که معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه کار اساسی آن تسلط معانی است. بتن پلیمری یا بتن رزینی بتنی است که به جای آب که ماده حلال در بتن است در آن از رزین استفاده شده است و به جای دانه های شن و ماسه در آن از الیاف پلیمری استفاده می گردد، که با این تغییرات در فرمولاسیون بتن، بتن پلیمری به وجود آمده که هم نسبت به بتن معمولی سبک تر است و هم بر خلاف بتن های معمولی که آب دوست هستند بزرگترین مشکل ان ها جذب آب است. اتاقک: به محیطی گفته میشود که یک یا دو ایستگاه کار را در خود جای داده است و به وسیلهی صفحات عمودی جدا کننده با محیط پیرامونی خود جداسازی میشود. همچنین برنامههای آموزشی کارشناسی ارشد و دکترا و Ph.D برای این افراد در نظر گرفته میشود تا یک مهندس عمران بتواند به مهارتها و تخصصهای ویژهتری نیز دست یابد و به مراتبی بالاتر در علم برسد. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است.

این نوع بتن نوعی از بتن اسفنجی می باشد که در نتیجه یک واکنش شیمیایی که گاز را در ملات تازه ایجادمی کند؛ ساخته می شود.این بتن هنگامی که سخت می شود شامل تعداد زیادی حباب های گازی می باشد. بطور کلی انواع بتن سبک به سه دسته بتن سبک دانه، بتن اسفنجی، و بتن ریز دانه تقسیم می گردد. بتن مسلح یا بتن الیافی بتنی است که با سیمان هیدرولیکی مصالح سنگی ریز دانه و درشت دانه و الیاف مجزا و غیر پیوسته ساخته می شود. سازه بتنی ترکیبی از فولاد و بتن است که با وارد شدن نیرو به سازه باعث افزایش راندمان بتن میشود.

اگر طراحی سازه برای بناهایی پیشنهاد شود که شکل ظاهری آن به صورت طرح های مدرن و غیر متعارف می باشد، محاسبات باید دقیق تر بوده و مواد ساختمانی از استحکام بالا برخوردار باشند. طبق آیین نامه ی اجرایی ماده ی ۳۳ که در سال ۱۳۸۳ توسط هیئت وزیران به تصویب رسید کلیه ی طرح های ساختمانی و نقشه ها و مدارک فنی آن هم چون سازه معماری و تاسیسات مکانیکی و برقی میبایست توسط دفاتر مهندسی طراحی ساختمان و یا طراحان حقوقی ساختمان صورت بپذیرد و در نهایت مسئول دفتر مهندسی آن را مهر و امضا نماید تا شخص بتواند برای دریافت پروانه ی ساخت به شهرداری مراجعه کند. مهندس برق از دیگر مهندسین است که برای تاسیسات برق در یک ساختمان به کار گرفته می شوند.