مبانی انتخاب سازه

شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. توانایی تحلیل داده های زیاد، ارزیابی راه حل ها و انجام تصمیم گیری درست – به عنوان مثال اگر به تونل نیایش، پل طبقاتی صدر یا بزرگراه امام علی (ع) در تهران سری زده باشید متوجه شده اید که مهندسین و مدیران این پروژه ها برای انجام موفق آنها از چه پیچیدگی هایی عبور کرده اند و یا اینکه با چه مسایلی در جریان پروژه روبرو بوده اند. مطمئنا بدون تحلیل دقیق داده ها و ارزیابی راه حل ها و تصمیم گیری درست اجرای این پروژه ها با موفقیت همراه نخواهد بود. استرالیا – میزان استخدام مهندس عمران در سال ۲۰۱۱، ۴۷.۹ درصد و در پنج سال گذشته نیز در مقایسه با درصد رشد استخدام همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۲۶.۴ درصد رشد داشته است. استرالیا – متوسط درآمد سالانه مهندس عمران ۷۶.۶۸۰ دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط در آمد سالانه مهندس عمران تازه کار بین ۲۵.۵۰۰ تا ۳۷.۵۰۰ دلار، مهندس عمران با تجربه بین ۳۷.۵۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ دلار و مهندسان ارشد ۹۰.۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰ دلار می باشد. آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مهندس عمران ۷۷.۵۶۰ دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان۸۳.۳۴۰ دلار و برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰ دلار) در سال۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۷۸.۱۵۰ دلار بوده است. از بهترین مکانها برای طراحی تراس، مکانی مشرف به حیاط و در ارتباط مستقیم با آشپزخانه است. کاربرد سنگ ساختمان وابسته و نوع شکل آنها در طراحی داخل و دکوراسیون قسمتهای مختلف منزل در شکلهای متنوع و گوناگون وجود دارد. ماده ۳۹- ذی حسابان و مسوولین امور مالی موظف اند در هنگام پرداخت به مشاوران و پیمانکاران طرحهای عمرانی کشور معادل ۰۰۰۲/۰ (دو در ده هزار) از دریافتی آنها را کسر و شهرداریها معادل ۰۰۱/۰ (یک در هزار) از هزینه ساخت واحدهای مسکونی با زیربنای بیش از الگوی مصرف مسکن و واحدهای غیرانتفاعی را که هر ساله وسیله وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور تعیین میشود از سازندگان وصول و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نمایند. ناظر مقیم یعنی ناظری که هر روز در ساعات کاری باید در پروژه حضور داشته باشد شرکت های زیر نظر نظام فنی اجرایی که معمولا پروژه هایی را از سوی سازمان های دولتی و با بودجه های عمرانی تصویب شده از سوی مجلس در دست میگیرند حتما باید یک ناظر مقیم از سوی آن شرکت در پروژه حضور داشته باشد.

ماده ۲۸- وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف ۶ ماه از زمان ابلاغ این قانون ضوابط، مقررات و تشکیلات حرفه ای مناسب برای کاردانهای فنی شاغل در رشته ها و حرفه های موضوع این قانون را در قالب آیین نامه ای تدوین و برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نماید. ماده ۴۲- وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر ظرف شش ماه نسبت به تهیه آئین نامه های اجرائی این قانون اقدام نماید. تا زمانی که آئین نامه های اجرائی این قانون تصویب نشده است آئین نامه های قانون آزمایشی مصوب ۱۳۷۱ تا آنجا که با مفاد این قانون مغایرت ندارد مورد اجراء خواهد بود. هزینه های خدمات موضوع این ماده از محل کمکهای دولت و عواید حاصل از اجرای تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون کارآموزی مصوب ۱۳۴۹ به ترتیبی که در آئین نامه معین می شود، تأمین خواهد شد. ماده ۳۷- هزینه های «سازمان» و ارکان آن از محل حق عضویتهای پرداختی اعضاء صندوق مشترک سازمانهای استان، کمکهای اعطایی دولت، نهادها، اشخاص حقیقی و حقوقی، دریافت بهای ارائه خدمات پژوهشی، فنی و آموزشی، فروش نشریات و سایر مواد کمک آموزشی و مهندسی و درصدی از حق الزحمه دریافتی اعضاء بابت ارائه خدمات مهندسی ارجاع شده از طرف سازمان تأمین خواهد شد.

امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی مهندس عمران است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. در مورد سازههای فولادی نیز گفته میشود که فولاد با قرار گرفتن در معرض دمای بسیار بالا میتواند نرم و ذوب شود. در هر یک از انواع سازههای فولادی، شرایط بارگذاری مورد انتظار متفاوت است. اگر استحکام سازه و استحکام هر چه بیشتر ساختمان برای شما بسیار مهم است و در اولویت است، پیشنهاد می کنیم از اسکلت فلزی استفاده نمایید. یافتن بهترین مدارس معتبر مهندسی عمران در ایلینویز اگر در ایلینویز زندگی می کنید اینجا هستید. موضوعی که در چند سال اخیر اغلب دانش آموختگان از آن رنج می برند و در بسیاری از مواقع مجبور می شوند در حوزه ای خارج از تخصص خود اقدام به کار نمایند. ضمنا هر چند وقت یک بار احتمالا دروس به روز می شوند. تبصره ۱- وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور و صنایع مکلفند با توجه به امکانات و موقعیت هر محل، آندسته از مصالح و اجزاء ساختمانی که باید به تایید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برسد را طی فهرست هائی احصا و آگهی نمایند. د- ارایه خدمات مهندسی طراحی، اجرا و نظارت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که مسوولیت بررسی یا تایید نقشه و یا امور مربوط به کنترل ساختمان آن پروژه را نیز بر عهده دارند.

ماده ۲۷- وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نیروهای نظامی و انتظامی، شرکت های دولتی و شهرداری ها می توانند در ارجاع امور کارشناسی با رعایت آئین نامه خاصی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصویب هیات وزیران می رسد به جای کارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال که بوسیله سازمان استان معرفی می شوند استفاده نمایند. در بخش دولتی میزان حقوق و دستمزد مهندس عمران بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود. برای آغاز تمامی پروژههای عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبههای فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می رود که ساختمان اداری فاخری به سوله های قبلاً ساخته شده، اضافه کند. ابعاد و اندازه های ستون ها و محل قرارگیری آنها در زوایای مختلف، رکن اصلی طراحی سازه به شمار می رود. ماده ۲۶- وزارت راه و شهرسازی مجاز است ضمن بررسی عملکرد سازمانهای استان و گزارش هیات عمومی سازمان، در خصوص چگونگی ادامه کار آن سازمان ها توصیه های لازم را بنماید و در صورتی که به دلیل انحراف از اهداف سازمان، انحلال هر یک از آنها را لازم بداند، موضوع را در هیاتی مرکب از وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و رئیس سازمان مطرح نماید.

البته در خیلی از مواقع فارغ التحصیلان رشته های دیگر مثل معماری یا شهرسازی نیز وارد شغل مهندسی عمران می شوند. ماده ۳۱- در مواردی که نقشه های تسلیمی به شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی و تفکیک اراضی توسط اشخاص حقوقی امضاء و یا تعهد نظارت می شود مسوولیت صحت طراحی و محاسبه و نظارت به عهده مدیرعامل یا رئیس مؤسسه تهیه کننده نقشه است و امضای وی رافع مسوولیت طراح، محاسب و ناظر نخواهد بود، مگر اینکه نقشه ها توسط اشخاص حقیقی دیگر در رشته مربوطه امضا و یا تعهد نظارت شده باشد. ماده ۳۴- شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرکها و شهرستانها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند. همفکری مهندس معماری، سازه و تأسیسات سبب انسجام، هماهنگی و افزایش کیفیت نقشهها خواهد شد. مهمترین اصل در سامانه پروژههای در حال ساخت گلدن سازه حفظ کیفیت و دقیق بودن اطلاعات ساختمان در حال ساخت و شماره تماس سازندههای ارائهشده است ما بهخوبی میدانیم که اطلاعات دقیق و بروز بازدهی شما مشتریان گرامی را بسیار بالا برده و هزینههای شمارا نیز کاهش میدهد.

دوره تصدی رییس سازمان سه سال و دوره مسوولیت سایر اعضای هیات رئیسه یک سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع می باشد. معماران همچنین با سایر متخصصان مرتبط مانند مهندسان، برنامه ریزان شهری، مهندسان ناظر، نمایندگان ساخت و ساز کار می کنند. مهندس عمران (در پروژه های ساخت و ساز) برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از سوی نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. همراه با این ادراک بصری، لمس گرمای طبیعی درهای چوبی ورودی ساختمان به این غنای حسی کمک می کند. با توجه به شرایط زمین شناسی در ایران و وجود گسلهای فعال در سراسر کشور ما، در نظر گرفتن تمامی بارهایی که از عوامل طبیعی بر سازه وارد میشود (باد، زلزله، نیروهای سیل و غیره) و گنجاندن این نیروها در ضمن طراحي ها، بسیار ضروری و حیاتی است. این سبک برخلاف سبک کلاسیک، از تجمل و تزیینات و جزییات خودداری می­کند و با در نظر گرفتن کارایی وسایل خانه، فضایی ساده و کاربردی فراهم می­کند. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند.

برای ایجاد ساختمانهای صنعتی و یا ساختمان های چند طبقه از سازه های قاب بندی شده (قابی) استفاده می شود که اغلب ساختمان های رایج امروزی اکثرا از انها استفاده می کنند و امکان تحمل نیروهای قائم و جانبی را دارا است که در ساخت پل نیز از آن استفاده می سایت architecture-pasargad شود. ستون های چند شاخه، به گونه ای طراحی شده اند که مانند درختان هستند و تکیه گاهی برای سازه می باشند. این تیم اضافه کرد: “بخش های ذوزنقه ای سقف به گونه ای طراحی شده اند که متناسب با انحنای سطح داخلی سقف باشد تا از هرگونه گچ کاری اضافی جلوگیری شود. به منظور اعمال این نظارت مراجع و اشخاص یاد شده در ماده ۳۴ موظفند در صورت درخواست حسب مورد اطلاعات و نقشه های فنی لازم را دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و در صورتی که وزارت یاد شده به تخلفی برخورد نماید با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسوول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. ماده ۲۵- مهندسان متقاضی پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته های اصلی مهندسی ساختمان و رشته های مرتبط ضمن داشتن کارت عضویت نظام مهندسی استان مربوط و احراز شرایط یاد شده در آئین نامه موظفند پس از فراغت از تحصیل به مدت معینی که در آیین نامه برای هر رشته و پایه تحصیلی تعیین می شود، در زمینه های تخصصی مربوط به رشته خود، کارآموزی نمایند.

ماده ۳۵- مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است، بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. عدم رعایت مقررات یاد شده و ضوابط و مقررات شهرسازی تخلف از این قانون محسوب می شود. ماده ۳۳- اصول و قواعد فنی که رعایت آنها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره برداری و نگهداری ساختمانها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و ضروری است، بوسیله وزارت راه و شهرسازی تدوین خواهد شد. اشخاص مذکور موظف به نگهداری دفاتر قانونی براساس ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم میباشند. معادل ۱۰۰ % (صد درصد) وجوه واریزی بر اساس ردیفی که به همین منظور در بودجه سنواتی پیش بینی میگردد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت تا صرف انجام مطالعات و تدوین مقررات ملی ساختمان، امور کنترل ساختمان، ترویج و توسعه و اعتلای نظام مهندسی، کمک به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان برای انجام وظایف قانونی خود، برقراری دورههای آموزشی در سطوح مختلف، برگزاری مسابقات حرفه ای و تخصصی و ترویج روشهای صرفه جوئی در مصرف انرژی نماید. تبصره- انجام وظایف قانونی سازمان و سازمانهای استان تا زمانی که تشکیل نشده است و همچنین در زمان تعطیل یا انحلال با وزارت راه و شهرسازی است که حداکثر به مدت ۶ ماه به عنوان قائم مقامی عمل می نماید و ظرف این مدت موظف به برگزاری انتخابات برای تشکیل مجدد سازمانهای یاد شده خواهد بود.

مهندس عمران می تواند در پروژه های ساخت جاده ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، تونل ها، سدها، پل ها و سیستم های آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی مشغول کار شود. همچنین در زمینه استخدام ادارات و موسسات دولتی نیز گاها از رشته مهندسی معماری یاد میشود ولی اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب ادارات دولتی مشغول به فعالیت هستند. بنابراین وضعیت اشتغال مهندسی عمران در ایران همراه تابعی از قوانین و مقررات دولتی و همچنین بودجه عمرانی دولت در هر سال می باشد و از آنجا که بخش خصوصی نیز تابع قوانین و بودجه دولتی رشد و افول می کند، هر گونه تغییر در آن باعث افزایش و یا کاهش تقاضای نیروی کار در بازار نیروی انسانی خواهد شد. برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. از نظر معنای لغوی معماری را با برابرهای آبادگری، رازی گری، والادگر، بانی گر و مهراز در زبان فارسی یاد کرده اند که کلمه مهراز ، همان کلمه مهندس معمار به عبارت امروزی است . این ساختمان یک قسمت میانی ۱۵ طبقه دارد که فضای داخلی را به دنیای بیرون مرتبط میکند و تجلی گر یک محیط کاری امروزی است.

می باشند که یک مهندس عمران می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود اختیارات و وظایف سازمانهای عهده دار کنترل و ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث بموجب آئین نامه ای خواهد بود که بوسیله وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. ج- تأسیس هر گونه مؤسسه، دفتر یا محل کسب و پیشه برای انجام خدمات فنی بدون داشتن مدرک صلاحیت مربوط. برای دست یابی به شغل مهندسی عمران باید مدارک معتبر دانشگاهی کسب نمایید.

از فرصت های شغلی بی شماری به عنوان کار پروژه برخوردار می شوند و با توجه به رشد ساخت و ساز و تقاضای فعلی ، به نظر می رسد علاوه بر ایران و شهرها ، تهران ، حتی همه به جز روستاها و شهرها. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. سازمانهای استان می توانند متناسب با شرایط ویژه هر استان پیشنهاد تغییرات خاصی را در مقررات ملی ساختمان قابل اجرا در آن استان بدهند. ماده ۳۸- وزارت راه و شهرسازی تسهیلات لازم برای تأسیس و شروع به کار سازمان و سازمانهای استان را فراهم آورده و در تنظیم روابط آنان با دستگاههای اجرایی و مراجع قضایی در سطوح ملی و محلی تا آنجا که به اهداف این قانون کمک کند، اقدام می نماید.