معماری ساختمان مسکونی – طراحی معماری ساختمان – هلدینگ سپنتا

سیر اندیشههای معماری. انتشارات جهاد دانشگاهی سایت architecture-pasargad واحد تهران. طراحی مجتمع پارامتریک ” canopia “، با در نظر گرفتن بخش های تجاری و اداری در کنار واحد های مسکونی، انجام می شود. به همین علت معماران این بخش را نسبت به ضلع جنوبی با ارتفاع بیشتری طراحی نموده اند تا دیدگاه ساکنین واحد های مسکونی نسبت به جنوب و پارک راحت باشد. راه پله تا یک تراس پشت بامی برای افراد مقیم دفتر کار ادامه می یابد. گرایشهای رشته مهندسی معماری برای ادامه تحصیل چه هستند؟ بسیاری از توسعه دهندگان تحصیل کرده امروزی، که در تأمین مالی ساخت ساختمانها شرکت دارند، به جای راه حلهای هزینه محور فوری، راه حلهای طراحی دوستدار محیط زیست و پایدار را تشویق میکنند. 5. آیا کنترلهای مربوط به بادبند ویژه انجام شدهاند؟ 2. آیا بادبندها در پلان به صورت مناسب توزیع شدهاند؟ 4. آیا جوش بال به جان ستونها به صورت مناسب منظور شده است؟ 3. آیا پیوسته بودن جان در تیر دهانه بادبندی منظور شده است؟ قاب فضایی ساده كه توسط دیوار برشی بتن آرمه و یا سیستمهای بادبندی شده و یا اینكه دیوارهای برشی از مصالح بنایی مسلح در مقابل نیروهای افقی مانند باد و زلزله مقاوم میشود.

مانند تعدادی بشقاب روی هم است که در آن آخرین بشقاب روی همه ابتدا برداشته می شود. سازه فلزی: در ساخت سازه فلزی از متریال اصلی فلز یعنی (فولاد) استفاده می شود و اتصال هایی که در آن به کار می روند از نوع پیچی، جوشی و پرچی هستند. معمولا به هنگام ساخت از مقاطع فولادی جدار نازک فلزی یا همان ورق های گالوانیزه با عرض های متغیر پروفیل استفاده می شود. 6. آیا پروفیل اتصالات و ابعاد فونداسیون و شمع ارائه شده است؟ این رابطها از نظر ابعاد و تعداد باید طوری باشند که بتوانند بار ناشی از بتنریزی و بتن تازه را تحمل کنند. اما در برابر زلزله باید بگوییم که اسکلت های فلزی کمتر آسیب میبینند البته به جز مقاومت در برابر زلزله مقاومت در برابر آتش سوزی نیز مهم میباشد که در این زمینه تحمل گرمایی سازه بتنی به مراتب بالاتر میباشد به همین خاطر سازه های بتنی در برابر تخریب به دست آتش مقاوم تر هستند. در سازه های بتنی همانطور که از اسمشان مشخص است ماده اصلی بتن میباشد اما از آنجایی که بتن در برابر تنش ها ضعیف است و به راحتی میشکند به همین خاطر درون بتن از میلگرد استفاده میکنند. همانطور که پیش تر گفتیم سازه های بتنی به صورت طبقه طبقه اجرا میگردد و سازه های فلزی به صورت یک جا به همین خاطر اجرای سازه های فلزی در ابتدا به پول بیشتری نیاز دارند زیرا تمامی تیراهن های مورد نیاز باید به صورت یک جا خریداری و نصب گردد اما در سازه های بتنی میتوان در ابتدا بخشی از مصالح را تهیه کرد تا پی را ساخت و همین طور طبقه طبقه پروزه را تکمیل کرد.

براي ايجاد روكش بتني بايد در ديوار شيارهاي قائم ايجاد كرد تا پس از پاشيدن بتن اين شيارها همچون كلاف قائم عمل كرده و علاوه بر تقويت مقاومت خمشي ديوار، روكش بتني و ديوار آجري را به طور مناسبي با هم يكپارچه كنند. سطح نمایش جزئیات LOD 400 تشکیل شده از مدارک دوبعدی و سه بعدی با جزئیات دقیق میباشد که گاها میتوانند به صورت یک مدل هوشمند عمل کنند در این سطح عناصر با جزئیات و اطلاعات کامل برای نصب و تاسیسات به نمایش گذاشته میشوند. گوشههای قابهای صنعتی در محل اتصال تیرها به ستون و نیز رأس قابها میتوانند دارای اتصالاتی بصورت ماهیچههای خطی یا ماهیچههای منحنی شكل با مقطع متغیر باشند. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر میکند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را مینمایاند. این سازهها نوعی از ساختمانهای بتن آرمه هستند که به جای تیر و ستون در آنها، از دیوار باربر نیمه پیشساخته به روش قالبهای عایق ماندگار استفاده میشود.

نرم افزار ایتبس، از محبوبترین و معتبرترین نرم افزارهای مدلسازی، تحلیل و طراحی ساختمانهای چند طبقه با اسکلت بتن آرمه و فولادی است. به طور کلی سازه های فلزی زودتر درست میشوند و اجرا میشوند بتن نیاز به خشک شدن دارد و به جز این مورد در سازه های بتنی در ابتدا باید بتن ریزی های ابتدایی ریخته شود و برای خشک شدن نیازمند زمان است همچنین در سازه های بتنی طبقه ها به صورت تک به تک ساخته میشوند و بالا میروند اما در سازه های فلزی طبقه ها به صورت پشت سر هم ساخته میشوند. این ساختمان دارای ۹۴ طبقه است و توسط دیوید اولدز طراحی شده است. این قالبها پس از اینکه بتنریزی انجام شد، بخشی از دیوار به حساب آمده و نقش عایق حرارتی را دارند. بتن با اینکه مقاومت فشاری بالایی دارد که از مزیتهای آن محسوب میشود، ولی در برابر تنشهای کششی عملکرد خوبی ندارد.

درست مانند بدن انسان که استخوانبندی دارد و بقیه اعضا و جوارح بر رو و یا درون آن قرار دارند و این استخوانبندی از اعضای بدن حمایت میکند، در ساختمانسازی هم سازه همین نقش را ایفا میکند. انتخاب نوع سازه که تصمیم بسیار مهم و اولین قدم در ساختمانسازی است بستگی به شرایط محیطی، اجرایی، فنی و … سازه، اولین بخش از بنا کردن ساختمان است. اگر بخواهیم این دو سازه را با یک دیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که هر دو از لحاظ مقاومت بسیار سازه های مقاومی هستند اگر که این سازه ها مستحکم نباشند اصلا اجازه ساخت آن داده نخواهد شد. از طرفی این ماده در مقابل مقاومتی که دارد بسیار کم هزینه تر از سایرین بدست می آید زیرا بیش ترین ماده ای که در آن ها استفاده می شود، شن و ماسه است. همان طور که میدانید کانکس در واقع همان خانههای پیش ساخته هستند و یکی از پر کاربرد ترین سازهها که ساندویچ پانل جز متریال اصلی آن به شمار میآید.کانکسها نیز به دلیل پیش ساخته بودن و سرعت در ساخت و مونتاژ آن همچنین قابلیت حمل و نقل و جا به جایی آنها بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به ساخت به روش سنتی را در بسیاری از اماکن حل کرده است.

دانش­آموختگان این گرایش همواره در زمره برترین ­های کشور بوده و از قابلیت بالایی برای جذب در بازار فعالیت­ های مهندسی و یا ادامه تحصیل در دانشگاه­ های معتبر دنیا برخوردار هستند. ارتباطات موثری بین اعضای هیات علمی این گرایش با مجامع علمی معتبر در سرتاسر دنیا وجود دارد که فرصت­ های مناسبی برای پیشبرد فعالیت­ های تحقیقاتی در اختیار دانشجویان قرار می­ دهد. در این دوران به عکس قرون وسطیکه طرح از روی مدل اجرایی به وجود میآمد، اکنون اجرا میتواند خود را با طرح منطبق ساخته و از این راه به هماهنگی برسد. ابتدا سازه طراحی و اجرا میشود و بعد بقیه قسمتهای ساختمان اجرا میشود. سازه پیش تنیده از اجزایی شامل: بتن پیشساخته، مجاری محافظ، پوششهای ضد خوردگی یا دوغاب و رشتهها یا میلگردهای فولادی ضد زنگ که قبل از ساخت و یا در حین ساخت تحت کشش قرار میگیرند، تشکیل میشود. مبلمان راحتی، میز و صندلی برای ملاقات کنندگان فراهم میشود و غرفه یا سکو جهت نمایش کتاب، مجله، پوستر و آثار هنری به کار برده میشود میشود. این سازه ساختمانی به صورت سازههای پیشساخته است که در کارخانه ساخته شده و به محل نصب فرستاده میشوند؛ سپس بر اساس نقشه از پیش مشخص شده، این اجزا به هم متصل میشوند.

برای اجرای این سازه، پی و فونداسیون اجرا میشود؛ سپس دیوارها نصب میشوند و بعد سقف اجرا شده و پوششهای داخلی و خارجی را با مصالح مختلف انجام میدهند. پس ازآن با بتن ریزی درون میلگرد ها ستون ها ساخته میشوند. در هنگام تعیین نمای سنگ برای ساختمان و همین طور کاربرد سنگ ساختمان برای طراحی دکوراسیون داخلی قسمتهای مختلف منزل میتوانید با مشاهده عکس سنگ ساختمانی متناسب با سلیقه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. این پروژه معماری بیودیزاین، دارای فضای داخلی فراوانی است. استفاده از این سازه بتنی در صنعت راه و ساختمان، سبب می شود که برای فرد سازنده و همچنین کسانی که بعد ها از آن استفاده می کنند، بهره فراوانی وجود داشته باشد. گروه سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با کادری مجرب و سابقه­ ای طولانی در تعلیم و تحقیق، دست­ آورد های فراوانی در حوزه تحلیل، طراحی و بهسازی انواع سازه­ ها داشته است. با اعطای مفهوم سازه به هر سیستمی که برای انتقال و تحمل تحریکات وارد بر آن به کار رود، گستره وسیعی شامل بزرگترین دست­ سازهای بشری همانند ساختمان­ های بلند و سدها و پل­ ها، تا کوچکترین آن­ ها همانند نانوساختار­ها را می­ توان در این رده دسته ­بندی نمود.

Revit به عنوان یکی از غول های صنعت معماری، به کاربران اجازه می دهد تا طرح ها و نقشه های ساختمانی ۲ بعدی، مدل های سه بعدی و رندر ارائه دهند. به جز این موارد هزینه های بعدی هزینه کارگر و بتن ریزی های سقف و پی میباشد. از دیگر مواردی که باید این دو ساختار را با یک دیگر مقایسه کنیم سرعت در اجرا سازه میباشد. قطعات از پیش ساختهشده به محل نصب انتقال داده میشوند و بعد از اینکه دیوارها و سقف اجرا شد، طرفین آنها با بتن، عایق میشود. البته این سازه معایبی از جمله نیاز به نیروی متخصص برای اجرا و محدودیت در تعداد طبقات نیز دارد. اما معماری ساختمانهای اداری نیز همانند یک ساختمان مسکونی نیاز به یک نقشه اولیه دارد.

1. آیا محاسبات و تهیه نقشه به درستی انجام شده است؟ اجرای این سازه نسبت به بقیه ی سازه ها به مدت زمان کمتری نیاز دارد. تأسیسات برقی و مکانیکی پس از اجرای پوششها، پیادهسازی میشود و در نهایت درب و پنجره نصب میشوند. سازه حکم اسکلت را دارد و بقیه مصالح ساختمانی سازه را در بر میگیرند و باعث تقویت آن میشوند. سپس، مقاومت نهایی کاهش یافته (با ضریبی مانند امگا) و ترکیبات بارگذاری ASD با هم مقایسه میشوند. خانه مشا با بهره گیری از بیشترین فضای تپه ه­ای کوهستانی در خارج از تهران طراحی شده است و از سه شکل جعبه مانند تشکیل شده است که هرکدام از آن ها دارای زاویه دید متفاوتی هستند. مانند طراحی خانه و طراحی داخلی که معماران از آنها برای رسیدن به اهداف یا اهداف بصری خود استفاده می کنند. سبکهای جدید معماری مانند معماری پایدار و معماری زمینه گرا به دنبال بهرهگیری از روشهای ساده ساختمانهای بومی برای ایجاد آسایش محیطی در ساختمانها هستند. عللی مختلفی مانند عدم وجود خاموت در اتصال و یا عدم بتن ریزی مناسب بدلیل تراکم خاموت باعث تخریب اتصالات بتنی می شوند و لذا مشاهدات پس از وقوع زلزله های واقعی و نیز نتایج آزمایش ها مبین این نکته بوده اند که خرابی های سازه ای بیشتر در ناحیه اتصالات مشاهده شده است، بنابراین لزوم تغییر جزییات ناحیه اتصال به منظور ایجاد اتصالی با عملکرد بهتر می تواند بسیار با اهمیت باشد.

سازه نگهبان خرپایی، سازهای است که به منظور پایداری دیوارههای محل گودبرداری شده مورد استفاده قرار میگیرد. عملکرد سازه در مقابل بارهای مختلف توسط محاسبات دستی یا مدلسازی مورد ارزیابی قرار میگیرد. در تئوری پیشتنیدگی، از اعمال فشار دائمی، قبل از اعمال بارهای بهرهبرداری، برای کاهش و یا از بین بردن تنشهای کششی استفاده میشود. فونداسیون، پایینترین بخش سازه است که بارهای روسازه را به زمین منتقل میکند. در سازههای معماری، نیرو با بار از تیرچه به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستونها منتقل میشود؛ ستونها نیز این نیرو را به پی ساختمان انتقال میدهند. مهمترین مرجع برای کنترل صحت مدلسازی و طراحی سازههای بتنی، مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2800 است. طراحی و اجرای سازه های فولادی به همراه عضوهای مختلف آنها مطابق استانداردهایی نظیر مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2800 انجام میشود.

بی شک یکی از مهم ترین مقایسه ها در زمینه سازه های فولادی و بتنی برآورد هزینه ان ها است که اجرای کدام یک به صرفه تر است. کلیسای سیستین، یکی از برجسته ترین و باشکوه ترین بناهای مذهبی در جهان به حساب می آید. حتی مهندسانی که به طور کامل درگیر فعالیتهای اجرایی یا مدیریتی هستند نیز باید تا حدی با نرمافزارهای متداول در یک پروژه آشنا باشند. نصب فوندانسیون معمولاً ۲ تا ۳ روز طول می کشد. به طور کلی، فوندانسیون های سطحی در عمق ۳ فوت (۱ متر) و فوندانسیون های عمیق در عمق ۶۰-۲۰۰ فوت (۲۰-۶۵ متر) ساخته می شوند. این یک مجموعه همه جانبه است که شامل ساختمان های مونتاژ، ساختمان های صنعتی، مراکز عمده فروشی، ساختمان های پر خطر، هتل ها، خوابگاه ها و ساختمان هایی با تهویه مطبوع مرکزی که بیش از ۱۵ متر ارتفاع و بیش از ۶۰۰ متر مربع مساحت داخلی دارند، می شود.

برای آنکه به برآور هزینه تقریبی در خصوص این سازه ها برسید باید بگوییم که به طور تقریبی برای هر متر مربع 85 تا 130 کیلو تیرآهن نیاز است که بسته به نوع سازه و پروژه این عدد تغییر میکند با ضرب این عدد در متراژ نهایی و با حساب قیمت تیرآهن میتوانید قیمت تیرآهن های مصرفی پروژه را بدست آورید. این مجموعه با دارا بودن یک تیم طراحی کامل و حرفه ای به صورت تخصصی اقدام به طراحی کامل و حرفه ای به صورت تخصصی اقدام به طراحی انواع پروژه های ساختمانی می نماید و همواره در جهت ارتقاء سطح طراحی، بهبود فضاهای معماری و در راستای جلب رضایت و پشتیبانی کارفرمایان محترم از ابتدا تا انتهای پروژه گام برداشته است. 1. آیا کنترل مقاومت ستونها به درستی انجام شده است؟ نکات کنترل سازه نگهبان خرپایی در چک لیست طراحی سازه چه هستند؟ نکات طراحی تیر فولادی در چک لیست طراحی سازه چه هستند؟