ساختمانهای سبز و چند نمونه از معماری پایدار در سراسر جهان!

در دنیای مدرن امروزی استفاده از تکنولوژی و بهرهگیری از به روزترین فناوریها در دستور کار تمامی رشتهها در تمام سطوح قرار میگیرند، که معماری نیز در این زمینه از این امر سایت architecture-pasargad مستثنی نخواهد بود. بنابراین اگر رابطه فناوری های نوین و اهداف پایداری مورد آموزش قرار گیرند، مشکلات زیست محیطی کاهش می یابند و نوآوری و تکنولوژی های جدید در خدمت پایداری قرار خواهند گرفت. تکنولوژی های نوین کیفیت یک بنا را بالا می برند و علاوه بر تامین امنیت آن منجر به بهینه سازی مصرف انرژی می شوند. در پایان باید گفت، این اجماع مهندسین در تحقق مبحث ۱۹، منجر به این شود که ما ساختمانی داشته باشیم که جدارهها ایزوله و شیشهها دوجداره است، نشتی گاز و نشتی سرما و گرما ندارد و خلاصه آنکه همه چیز در آن خوب رعایت و کنترل شده است. از طرفی با ورود و خروج به فضاهای مسکونی میتوان باتوجه به برنامۀ مورد نظر کاربر میزان نورپردازی داخلی و مصنوعی را نیز کنترل کرد. حتی اگر لازم باشد نظم طبیعی اطراف خود را قطع کند و در هم بریزد.

با استفاده از این فناوری ها می توان کاستی های معماری گذشته را رفع نمود و روش های جدیدی برای ساخت و ساز در پیش گرفت. ساختمان های سبز که با معماری مدرن و به این سبک، طراحی و ساخته می شوند، مسیر جدیدی را برای حرکت رو به رشد، مطابق با فناوری های نوین روز فراهم می کنند. در بخش مدیریت انرژی مجموعهای از نرمافزارها و سختافزارها در جمعآوری، تحلیل و بررسی و کنترل دادهها کار را برای متخصصان هموارتر خواهند کرد. متریال نیمه مات نیز با رنگ خنثی در طبقات جهت کنترل میزان نور به کار رفته است. یکی از عوامل مهم در روش اجرای نمای ساختمان با استفاده از چسب، انتخاب مناسب چسب متناسب با نوع متریال است، از این رو این روش از اجرای نمای ساختمان نیز همانند روش خشک، نیازمند نیروی مهندسی متخصص و باسابقه است، در صورتی که از چسب نامناسب برای اتصال متریال به بدنه ساختمان استفاده شود، مقاومت و دوام نمای ساختمان کمتر خواهد شد. همین امر این ساختمان را به یکی از برترین های معماری بیونیک تبدیل کرده است. طراحان داخلی در حوزۀ طراحی و مدیریت فضاهای کاری و اداری است، اهمیت این فضاها از آن جهت است که پس از خانه افراد بیشترین زمان را در فضاهای کاری خود سپری میکنند و از همین سو دومین رتبه در بیشترین مصرف انرژی به این فضاها اختصاص خواهد گرفت و آسایش افراد نیز در این کالبدها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

باید متذکر شد که در صورت عدم توجه به نیازهای کارمندان ممکن است در زمانی کوتاه بهرهوری و بازدهی سازمان مربوطه کاهش یافته و همچنین کارمندان نیز به دلیل افت شرایط و کیفیت کاری حس تعلق خود به فضای کاریشان را از دست بدهند. غالب این نظرات با اختلاف کم، موضوعاتی را در زمینه تشویق طراح ها به حفظ انرژی و نیز در نظر گرفتن ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن ثبت کرده است. تاسیساتی مثل سیستم های گرمایشی و سرمایشی و دستگاه های تهویه هوا که مهم ترین دستگاه های داخل ساختمان را تشکیل می دهند، نمونهای از این سیستم ها هستند.

معمار مسائل مطرح در حوزه معماری را تحلیل و ارزیابی کرده، اطلاعات مورد نیاز را جمعآوری، پالایش و سازمان داده، آنها را در طراحی ساختمانها و فضای دلنشین و زیبا بکار میبندد به طوری که کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روزافزون بهبود یابد. در دنیای امروز معماران به دنبال راهکارهای سودمند در جهت فراهم نمودن یک زندگی مطلوب برای انسان هستند. معمارانی مانند میس فن در روهه، فیلیپ جانسون و مارسل برور تلاش میکردند تا زیبایی را بر اساس ویژگیهای ذاتی مواد ساختمانی و روشهای مدرن ساخت خلق کنند و از اشکال هندسی ساده و سنتی، و روشهای جدیدی که انقلاب صنعتی فراهم کرده بود استفاده میکردند، از جمله سازههای فولادی، که باعث شکلگیری برجهای بلندمرتبه شد. فرآیند ساختمانسازی هوشمند و یا نسل جدید ساختمانسازی مدرن به تجهیز ساختمان با تجهیزات نوین در جهت ارتقاء بهرهوری و کارایی و فراهم آوردن فضایی مطبوع و دلپذیر برای بهرهبردارن است، به مجموعۀ طراحی و اجرای این فرآیند واژۀ هوشمندسازی ساختمان گفته میشود که بازۀ متنوع و متعددی از متخصصان برق، تأسیسات، سازه، معماری و طراحی داخلی در تحقق آن با یکدیگر همکاری خواهند کرد و هریک سهم بسزایی در اجرای این برنامه ایفا مینمایند. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علا رفیعی صبح امروز سه شنبه در دیدار با معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب ساختمان مرکز خدمات حوزههای علمیه استان آذربایجان شرقی گفت: به نظر میرسد شهر تبریز نسبت به تکمیل و تجهیز ساختمانهای اداری مظلوم واقع شده است که علت اصلی آن محدودیت منابع و اعتبارات دولتی است.

تهران (پانا)-رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به پیگیری های این سازمان برای ساماندهی نیروی انسانی شهرداری ها در سال 1401، از ساماندهی بیش از هزار نفر از کارکنان شهرداری های کشور، به استثنای شهرداری تهران، طی چهارماه اول امسال خبر داد. علاوه بر نگرانی در زمینه ی فرهنگی، زیباشناسی، تناسبات، مقیاس ، بافت، سایه و نور در نظر گرفته شود و تاسیسات باید نگران هزینه های بلند مدت مربوط به هزینه های زیست محیطی،اقتصادی و انسانی باشد. بنا های طراحی شده ی پایدار باید تاثیر خود را بر محیط زیست از طریق انرژی و بهره ور ی منابع کاهش دهند.

با این کار تاثیرات منفی ناشی از ساخت را به کمترین میزان ممکن برساند. آب حقیقتاً چه منش آرامی دارد و برعکس وقتی به خروش میآید چه خشم کوبندهای دارد. برای اجرای معماری پایدار در ساختمان چه نکاتی باید رعایت شود؟ مهمترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری چه هستند؟ مواردی از جمله مطالعه و کنترل منابع آلودگی آب، خاک و هوا از جمله مهمترین مباحث این گرایش هستند. مجموعه امکانات و راهکارهای ارائه شده در جهت کنترل ساختمان های هوشمند با استفاده از گوشی همراه، تبلت، ریموت کنترل و کلیدهای لمسی و چندکاره قابل انجام و بهرهبرداری است. برای بیان دیده در معماری و موسیقی می بایست از ابزارها و امکانات قابل سنجش بهره گرفت. در معماری سبز، ساختمان با استفاده از مصالح بومی و قابل بازیافت بنا می شود.

یکی از این موارد مهم، انتخاب مصالح ساختمانی به صورت صحیح است؛ به این منظور که مصالحی و موادی که در ساخت ساختمان های سبز به کار می روند باید از هر نظر سازگار با محیط زیست باشند. پایداری و توسعه پایدار به منظور کاهش آلودگی های زیست محیطی و بهینه سازی مصرف انرژی مورد توجه طراحان و معماران قرارگرفته است. در طراحی یک سازه علاوه بر توجه به بافت، نور، زیبایی و تناسب باید عوامل دیگر زیست محیطی، انسانی و اقتصادی نیز مد نظر قرارگرفته شوند. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد. معماران این بنا گفتند: “استفاده از یک سازه بتنی روند ساخت وساز این بنا را طولانی تر می کرد.

آرماتوربندی یکی از مهمترین مراحل ساخت ساختمان است که اگر به درستی انجام نشود، استحکام ساختمان را مورد تهدید قرار میدهد. این ساختمان، در سال ۱۹۸۴، به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته و بعدها در سال ۲۰۱۳ به دفتر اصلی بنیاد کاتالونیا لا پدریرا (Fundacio Catalunya La Pedrera) تبدیل شد. شهر اور دارای سه بخش اصلی بوده است ، شهر باستانی با دیواری در اطرافش ، منطقه مذهبی یا « تمنوس » و سوم شهر بیرونی. در طراحی نمای این ساختمان مسکونی عمده مترایل به کالر رفته آجر و سنگ می باشد.در این پروژه ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است. در این طرح توسعه علاوه بر دفاتر کار، باراندازها، انبارها و تاسیسات شهری، مجتمع های مسکونی متنوعی برای کارگران بندرگاه طراحی و اجرا شده است که به جز مواردی خاص اکثرا از تکرار ساختمان هایی دو طبقه برروی پیلوت پدید امده اند. نصب هر گونه تابلو در مکان هایی که مختص عبور عابران پیاده می باشد و همچنین نصب بر روی درختان و عناصر طبیعی مثل کانال های آب و…

و میتوان از آن به عنوان مکان گردهمایی، گالری و یا جلسات اداری و غیره استفاده کرد. برای عملیات پیسازی باید ابتدا عمل گودبرداری انجام شود؛ گودبرداری به برداشتن حجم زیادی از خاک زمین گفته میشود که در نتیجهی آن یک حفرهی بسیار بزرگ در سرتاسر زمین به عمق حداقل نیم متر ایجاد میگردد. در طراحی بنا از معماری روم و بیزانس تاثیر گرفته بود و در تزیینات داخلی از نگاره های ایرانی و بین النهرین تاثیری زیادی پذیرفته بود. برای اجرای پروژه های ساخت و ساز نکات زیادی وجود دارد که در جهت یک پروژه معماری سبز حرکت کند. در نتیجه نوعی تعادل در چرخه طبیعت ایجاد می شود و منابع طبیعی برای نسل های آینده از بین نخواهند رفت. هر کدام از این دو مجموعه دارای چند پرستشگاه بودند. بند 10-2-6 مبحث دهم (1392)، به معرفی الزامات عمومی و اختصاصی طراحی مقاطع دارای تقارن یک محوره و دو محوره تحت برش در صفحه جان، مقاطع نبشی تک، مقاطع توخالی و مقاطع دارای یک محوره و دو محوره تحت برش عمود بر محور ضعیف میپردازد.

مقدار U برای حالتهای دیگر در بند 10-2-3-3 مبحث دهم (1392) آورده شده است. الزامات طراحی اتصالات سازههای فولادی نیز در بند 10-2-9 مبحث دهم پوشش داده شدهاند. نصب کمد دیواری برای افزایش فضای ذخیره سازی در اتاق ها مهم است و می تواند بسیاری از وسایل ما را پوشش دهد. این خصوصیات را آن منطقه و آن تاریخ با خود حمل میکند. این ساختمان ها، شامل بارخانه ها، سردخانه ها، واحدهای ذخیره غلات، انبارها، اصطبل ها، انبارهای حمل بار، مخازن ترانزیت، آشیانه ها، پایانه های کامیون، گاراژهای عمومی و غیره می باشند. از این رو استفاده از منابع محدود موجود در طبیعت کاهش می یابد و آلاینده های زیست محیطی به منظور جلوگیری از اختلال در چرخه طبیعت مدیریت می شوند.

در واقع این تفکر به استفاده از روش های ساخت و ساز متناسب با محیط زیست می پردازد. ساختمان چیست و انواع سازه ها و ساختمان ها و معماری ساختمانی طرح های ساختمانی ایرانی و خارجی و برج های ساختمانی و طراحی های ساختمان ها و سازه ها و ساختمانهای بتنی و سازه های فلزی و ساختمانهای آجری و چوبی. از جمله کلیدترین وظایف طراح داخلی بررسی کاربر، نیازها و بستر طراحی در راستای جمعآوری اطالاعات اولیه و اطلاعات زیرساختی برای انجام پروژه است. با توجه به این موضوع باید طراحی ساختمان اداری به گونهای تنظیم و اجرا شود که موانع موجود در مسیر کار را به حداقل رسانده و نیازها را دفع و بر شرایط به روز کاری و سیستم های جدید اداری منطبق باشد. اگرچه نورپردازی تابلو موضوع بسیار جالب توجهی است؛ اما قوانین و اصول خود را دارد. ایدهها و پیشنهادات طراحان و طراحان داخلی نقش مهمی در برطرف کردن نیازهای بهرهبرداران یا کارفرمایان پروژه دارد و آنها باتوجه به موضوع طرح و بودجه موجود بهترین راهکار را برای بیشترین حد آسایش ارائه میدهند. در حال حاضر به دلیل تغییراتی که انسان ها در محیط زندگی خود پدید آوردند، بحرانی به وجودآمده که ادامه زندگی سالم را باید متکی به تجدیدنظر در روش ساخت و ساز دانست.

دانش آموزان پس از گرفتن دیپلم می توانند وارد بازار کار شوند یا در صورت علاقه به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط بپردازند. این طراحی نیازهای کنونی بشر را به نحوی تامین می کند که نسل های آینده نیز بتوانند از منابع انرژی استفاده نمایند. پس از ارائه تصویری روشن از این دست ساختمانها نقش معماری داخلی در طراحی و اجرای این ساختمانها را بررسی خواهیم کرد. در این فایل کلیه استانداردهای لازم برای ساخت یک مجتمع مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است. در متن حاضر در ابتدا تعریفی جامع از ساختمان های هوشمند ارائه میکنیم و در ادامه به بررسی و تشریح ویژگیهای بارز و شاخص آنها میپردازیم. در شمال شرقی بین النهرین نشان دهنده سنت واحدی است که از ارتفاعات کوهستانی به طرف شرق ادامه داشته و بایستی بدون شک اثار ایرانی باشد. اگرچه مردم به این تغییر سبک زندگی روی خوش نشان داده و شتابزده به سمت زندگی در این نمونه از مجتمع مسکونی روی آوردند اما متأسفانه شناخت اجتماعیشان در مورد این نوع زندگی و اطلاعاتشان در مورد چندوچون زندگی در این اماکن رشد بسیار ناچیزی داشته از این رو مشکلاتی را برای آنها در ساختمان­ها ایجاد کرده است. آن ها این اصول را با استفاده از نمونه های گوناگون از طراحی ساختمان در اروپا، انگلستان و امریکا نشان داده اند و همچنین بر فراگیری از معماری بومی تأکید بسیاری کرده اند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن پنهان است.